Головна » Матеріал для завантаження » ДОВІДНИК ВЧИТЕЛЯ » МОЛОДОМУ ВЧИТЕЛЮ

Загальнометодичні підходи до організації процесу навчання
18.12.2014, 17:22

По-перше, часто вчителі припускаються помилок у плануванні і складанні конспекту уроку. Насамперед потрібно починати з ви­значення цілей і задач навчального процесу, і тут необхідно рухатися від загального до часткового, тобто від планування теми в цілому до визначення цілей і задач окремих уроків. Пропонуємо трохи прак­тичних порад до планування теми в цілому. Визначте резерв часу. Якщо програма передбачає 12 годин на тему, плануємо пройти її за 10-11 годин. Резерв може виручити у випадку незапланованих збоїв у роботі і дозволяє наприкінці року ґрунтовно повторити вивчений матеріал. Звичайно, за час вивчення теми необхідно тричі ознайо­митися з навчальним матеріалом. Спочатку огляд — щоб учень мав змогу охопити тему в цілому, одержав потрібні орієнтири і зацікавився. Потім — вивчення основного матеріалу. І нарешті, стисле повторення, у якому тема дається цілком, але вже на іншому рівні. Спочатку, не вдаючись у подробиці, намагайтеся оглянути всю тему цілком і роз­поділити, що і на якому рівні вивчається. От зразкова послідовність дій: базові питання — устаткування — діяльність учнів — організація повторення раніше вивчених тем — контроль. Плануючи тему, ставте собі дослідницьку мету Наприклад, випробувати якийсь новий для себе прийом. Це важливо для професійного росту.

Тема в цілому запланована. Тепер черга за плануванням окремих уроків. Мета навчання чітко формулюється і деталізується таким чином, щоб було зрозуміло, які уміння і навички відпрацьовуються або формуються (див. розділ «Загальнонавчальні уміння і навички»). У конспекті уроку треба ясно визначати не тільки мету і задачі, але і зміст, методи, організацію повторення пройденого, прийоми подачі нового матеріалу, домашнього завдання та ін. Ретельно підготовлений план уроку полегшує й оптимально організує роботу вчителя на уроці, а виходить, і дозволяє вирішити всі заплановані задачі.

І Іо-друге, важливою умовою підтримки інтересу учнів до навчаль­ної роботи в класі є різноманітна діяльність, організація різних видів активної роботи учнів на уроці. Дуже часто учитель віддає перевагу лекційній формі подачі нового матеріалу, урок перетворюється на красивий монолог, але при цьому не часто учитель здатний під час уроку підтримувати неослабний інтерес учнів, винятково завдяки своїм ораторським здібностям. Важливе правило вчителя: він повинен різноманітити процедуру навчання, звертаючись до таких прийомів, як серія питань, дискусія, обговорення, коротке повторення пройденого матеріалу і т. д. Учні не повинні залишатися бездіяльними на уроці, навіть під час лекції (а цей метод дійсно необхідно використовувати) вони є активними слухачами, працюючи над проблемним завданням, складаючи розгорнутий план, хронологічну таблицю та ін.

По-третє, поширеною помилкою вчителя є зневага до наочності. Словесні прийоми подачі матеріалу обов'язково підкріплюються від­повідним наочним матеріалом. Сьогодні з цим немає ніяких проблем: крім традиційних карт, ілюстрацій, діаграм, таблиць та ін. є необмежені можливості сучасних комп'ютерних технологій. Саме максимальне використання наочних матеріалів робить процес навчання більш ефективним, живим і цікавим.

Наступна загальнометодична проблема — невірна методика опи­тування. Найчастіше після пояснення нового матеріалу на звертання вчителя до всього класу «Є питання чи ні?» ніякої відповіді не буде. І це зовсім не означає, що матеріал засвоєний, багато учнів просто не захочуть демонструвати своє нерозуміння. Щоб переконатися в тім, що матеріал засвоєний, краще звертатися до окремих учнів. Багатьох учителів улаштовує, що учень майже дослівно повторює текст під­ручника, що свідчить лише про механічне запам'ятовування матеріалу. У такому випадку вчитель просить зробити самостійний висновок, порівняти з іншими процесами, узагальнити, дати свою оцінку тощо. Така методика опитування більш ефективна. Важливим є і те, як учи­тель звертається до учнів, ставлячи питання. Якщо учитель спочатку ставить запитання, а потім звертається до окремого учня, то над цим питанням думає весь клас. Якщо ж учитель називає ім'я, а потім ставить запитання, то над ним буде міркувати тільки цей учень; та й викликаний учень, якому не вистачило часу на обмірковування своєї відповіді, нерідко відповідає: «Я не знаю». Не можна вимагати негайної відповіді, учневі потрібен час, щоб зібратися з думками.

Організовуючи опитування, вчитель насамперед хоче переконатися в ступені засвоєння учнями навчального матеріалу. На жаль, деякі вчителі нехтують тренінгом, неправильно підходять до повторення і закріплення пройденого. У першу чергу необхідний завзятий тре­нінг, що містить у собі багаторазові повторення і практичні заняття. Оглядовий урок дозволяє одержати загальне уявлення про ступінь засвоєння теми, тому що він поєднує основний зміст у єдине ціле. Якщо ж ви зрозуміли, що в основному всі учні засвоїли досліджуваний матеріал, варто звернути увагу на окремих учнів, що ще невпевнені у своїх знаннях. У такому випадку тренінг необхідно продовжити на індивідуальних заняттях.


18.12.2014, 17:22 --------------------------

Категория: МОЛОДОМУ ВЧИТЕЛЮ | Добавил: yrok | Теги: процесу, навчання, організації, до, підходи, рекомендації, поради, Загальнометодичні Просмотров: 1722 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 1
Гостей: 1
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ

Україна. Кривий Ріг