Головна » Матеріал для завантаження » КЛАСНОМУ КЕРІВНИКОВІ » РОБОТА З УЧНЯМИ

Чергування в класі: виховання працею чи насильство над особистістю? Як призначити чергових і нікого не образити
23.12.2015, 20:43

   Ще 10-15 років тому питання про правомірність чергування дітей у класі не стояло на порядку денному. Чергування по класу було складовою частиною трудового виховання і сприймалося школярами як належне. Сьогодні ж в цілому ряді шкіл фізична праця в класі заборонила прокуратура. У результаті навантаження з прибирання класу лягла на плечі вчителя, і так понад усяку міру навантаженого не своєю роботою.
     Як грамотно організувати чергування учнів у класі, скласти графік, узгодити всі спірні моменти з батьками - практичні поради та методики в нашій статті.
     Законні підстави прибирання класів дітьми. Чи можна змусити дитину забиратися в класі?
    Закону "Про освіту" забороняє залучати учнів до праці без їх згоди і згоди їх батьків, якщо ця робота не передбачена освітньою програмою. Сьогодні все більше педагогів і директорів шкіл схиляються до того, що діти не повинні прибирати клас після уроків, мити підлогу і вікна. Деякі школи самі фінансують послуги прибиральниці, десь за це добровільно платять батьки. Це питання має регулюватися статутом і муніципальними нормативно-правовими актами. Якщо ж «трудова повинність» прописана в статуті школи, то слід враховувати, що в переважній більшості вони затверджуються батьківським комітетом, а це і є згода батьків на трудове виховання їхніх дітей.
      Що ж входить в поняття «чергування в класі»? У широкому сенсі - це підтримання порядку в класі під час і після уроків. Школяр повинен допомогти вчителю підготувати клас до наступного уроку, тобто приготувати дошку, наочні посібники, роздати зошити і так далі. Крім того, черговий повинен стежити за чистотою в класі: підібрати сміття, провітрити приміщення, полити квіти, вирівняти парти, засунути стільці, при необхідності підмести підлогу і так далі. Конкретні ж обов'язки визначає сам учитель.
Звичайно, ні в якому разі не слід навантажувати дітей важкою фізичною працею або давати їм травмонебезпечні завдання.
     Як організувати чергування?
     Визначившись з правовими питаннями, можна перейти до практичних.
Визначитися з формою організації - чергування по парт чи за графіком. Практика показує, що і дітям, і вчителю зручніше чергувати за графіком, так як він враховує переваги дітей і дозволяє стежити за виконанням роботи.
Скласти пари чергових відповідно до переваг дітей. Звичайно, добре розподіляються обов'язки в парі «хлопчик-дівчинка»: хлопчик займається важкою роботою, дівчинка легшою. Але на практиці все обов'язки зазвичай лягають на плечі більш відповідальних дівчаток. Тому краще всього складати пари «за інтересами» - діти, які дружать поза класом, будуть охочіше допомагати один одному.
Визначитися з терміном чергування: пара чергових може змінюватися щодня або чергувати весь тиждень.
Скласти графік чергувань.
Купити і заповнити готовий багаторазовий графік. Такий графік зручний тим, що його можна коригувати - написи наносяться на дошку маркером, який легко стирається. Такий графік яскравий і великий, заповнити його легко.
Скласти таблицю-графік в електронному вигляді на комп'ютері і роздрукувати. Таблицю можна скласти на місяць, на чверть або відразу на рік.
Намалювати графік на аркуші ватману з дітьми. Така робота «по старинці», звичайно, є трудомісткою і довгою, але зате здатна об'єднати весь клас. При розробці такого графіка кожен зможе проявити свою фантазію і майстерність.
Корисні поради:
Можна використовувати фотографії дітей замість прізвищ при складанні графіка на комп'ютері.
Позначайте веселими або сумними смайликами дні відчергувати дітей залежно від результату, таке оформлення навчить дітей більшої відповідальності.
Оформіть стенд «Обов'язки чергового». Він допоможе дітям не забувати, що потрібно зробити.
Використовуйте бейджи або пов'язки для чергових, дозвольте черговим користуватися маленькими пільгами, наприклад, йти на пару хвилин раніше на перерву, дайте невелику владу, наприклад, робити зауваження порушникам порядку.
Чергування - справа добровільна.
Як заручитися підтримкою батьків?
     Перш за все, слід пам'ятати, що будь-яка праця дитини в класі понад навчального навантаження - це справа добровільна. Тому всі питання участі дітей у прибиранні необхідно погоджувати на перших батьківських зборах. Якщо поняття чергування і обов'язки, пов'язані з ним, прописані в шкільних статутних документах, то про це необхідно повідомити. Якщо ж ні, то буде незайвим зібрати з батьків письмову згоду на допомогу дитини в класі. Зазвичай батьки і вчитель приходять в кінцевому підсумку до згоди і визначають, що будуть і що не робитимуть діти в школі.
При цьому необхідно акцентувати увагу батьків на те, що всі ці обов'язки - добровільна допомога вчителю, а якщо її не буде, то педагог буде змушений все це робити сам.
Крім цього, займаючись суспільно-корисною роботою, діти вчаться поважати свій і чужий труд, правильно організовувати час, відповідально ставитися до доручених завдань. А зовнішня упорядкованість, на думку багатьох психологів, веде до порядку у внутрішньому світі.

Чергувати? ТАК!
  Звичайно, чергування - корисна форма загальної роботи, що сприяє розвитку відповідальності, самоорганізації школярів, привчає дітей до праці і порядку. Як і в будь-якій сфері життя, тут важливо дотримуватися почуття міри. При правильній організації чергування в класі може стати незамінним інструментом самоврядування учнів.
     На думку А.С. Макаренко, дисципліна - це не метод і не засіб виховання. Дисципліна - це результат виховання. Раніше до дисципліни буквально примушували - вели щоденники старанності, малювали стінгазети. Сьогодні перед учителем завдання іншого рівня складності - зробити дисципліну результатом навчання. І з цієї точки зору чергування - важливий інструмент, що дозволяє залучити дітей до спільної справи.
     Головне пам'ятати, що в основі всіх справ лежить принцип добровільності. А от зробити так, що учень захотів трудитися - це завдання педагога.


23.12.2015, 20:43 --------------------------

Категория: РОБОТА З УЧНЯМИ | Добавил: yrok | Теги: над, класі:, Чергування, як, насильство, Чи, працею, виховання, особистістю?, призначити Просмотров: 7054 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:



Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 7
Гостей: 7
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ
dohtoruk
Україна. Кривий Ріг