Головна » Матеріал для завантаження » КЛАСНОМУ КЕРІВНИКОВІ » КЛАСНОМУ КЕРІВНИКУ

Діти мають жити у світі краси
31.01.2016, 08:08

Розвиток
творчих здібностей
молодших школярів

Щоб не перетворити дитину в склад знань, комору правил і формул, треба вчити її мислити творчо.
В.О. Сухомлинський
Розвиток творчих можливостей учнів закладається з дитинства і важливий на всіх етапах шкільного навчання, а надто – в молодшому шкільному віці. Це пов’язано з тим, що в початкових класах починають формуватись способи навчальної роботи, закладаються прийоми вирішення навчальних завдань, якими учні користуватимуться надалі. Тому пріоритетне завдання навчання у початковій школі на сучасному етапі має бути не лише сформувати в учнів певну кількість знань, загально навчальних умінь та навичок, а забезпечити подальше становлення особистості дитини, розвиток її розумових здібностей, і в першу чергу навчити дітей самостійно і творчо мислити.
Працюючи над розвитком творчих здібностей, маємо пам’ятати, що здібності тісно пов’язані з потребами, інтересами та іншими мотивами діяльності школяра. Бажання учня виконувати будь – яку творчу роботу не існує поза зв’язком з тим, що його спонукає до цього. Від сили бажання значною мірою залежить продуктивність творчої діяльності дитини.
Г. Сковорода говорив: „Тільки та праця продуктивна, що гармонує з вдачею людини”. Кожна людина має пізнати себе й обрати для себе вид занять відповідно до своїх можливостей, природних сил і здібностей. Адже, ще В.О. Сухомлинський зазначав „Чим цікавіше для дитини те, що вона вивчає, тим більше зосереджується її увага, тим глибше засвоюються знання”.
Знання – це основа мислення, а в процесі формування саме дійових знань формується творче мислення школярів. Потенціал розвитку творчих здібностей молодших школярів надзвичайно великий. Важливим засобом розвитку творчого потенціалу особистості є мистецтво в усіх своїх видах і формах, що розвиває естетичні смаки, фантазію, уяву, мислення та творчу особистість. Ось які роботи виконують мої вихованці на уроках праці.
Одним із найперспективніших шляхів виховання творчих учнів, озброєння їх необхідними вміннями і навичками є впровадження активних форм і методів навчання, серед яких провідне місце займають навчальні ігри, а особливо під час навчання 6 – річок. Окрім того, що гра дарує маленьким вихованцям радість, вона спрямована в майбутнє, бо під час гри у дітей формуються властивості, вміння, здібності, необхідні їм для виконання соціальних, професійних, творчих функцій у майбутньому. Виходячи з цього, належну увагу слід приділяти рольовим іграм: „Магазин”, „Перукарня”, „Лісова школа”, „Лікарня”, „Кухня” тощо. Під час цих ігор виявляється особистість учня, його здібності, уміння поводити себе в колективі.
Починаючи з першого класу, належну увагу слід приділяти загадкам. Правильно організована робота вчителя над загадками дає можливість розвивати в учнів уяву, фантазію, кмітливість, творчість мислити. Адже, щоб відгадати загадку, дитина має уявити предмет, про який іде мова, проаналізувати і довести правильність своєї думки: чому саме так вона думає. Наприклад, „На сонечко я схожий і сонечко люблю, до сонця повертаю голівоньку свою”.
Діти: Я вважаю, що це – соняшник. Бо саме ця рослина має колір сонця і повертає свою голову – квітку за сонечком на протязі дня. Така робота є пропедевтичною до самостійно складених загадок, а також до текстів – міркувань.
На уроках математики використовую такі творчі завдання, починаючи з першого класу: цікаві ігрові ситуації для „розумової гімнастики”, які потребують від учнів спостережливості, уваги, мислення і дозволяють розвивати творчі здібності молодших школярів. Наприклад, „Яка цифра сховалася?”, „Цікавий чоловічок”, „Якої фігури не вистачає?”, „Продовж ряд чисел”(2, 4, 6, …..14), „Заповни пропуски” (2,4, …, 8, …, 12), „Обери зайве число” (12, 2, 10, 13; або 10, 4, 14, 18) тощо.
Знайомлю дітей із поняттям „хибне та істинне твердження”. „Перед вами 2круга – білий та чорний. Нижче подано твердження, оберіть істинні і прочитайте. Доведіть свою думку.
Білий круг більший за чорний.
Чорний круг менший за білий.
Білий круг знаходиться зліва від чорного”.
Належну увагу розвитку творчих здібностей учнів молодших класів на уроках математики слід приділяти роботі над задачами. Наприклад,
 змінити запитання до задачі;
 скласти задачу подібну до даної;
 скласти обернену задачу тощо.
Також задачам з логічним навантаженням, задачам – жартам, нестандартним задачам, які вимагають від учнів творчості мислення. Наприклад, Над річкою літало 5 метеликів, 2ластівки, 4чайки. Скільки птахів літало над річкою?
У технології розвитку творчої особистості учнів початкової школи в умовах навчально – виховного комплексу значне місце посідає робота з дитячою книжкою (1 клас) та уроки позакласного читання у 2 – 3 класах. „Читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе” писав В.О. Сухомлинський. Значну увагу з першого класу приділяю роботі з дитячою книжкою, а саме казкам, які навчають дітей добру, справедливості, умінню характеризувати та відрізняти добре від поганого, а саме основне – торкатися маленькими душами витоків культури українського народу. На основі прочитаних казок діти вчаться розповідати, що тренує їхню пам'ять, перевтілюються у героїв казок під час інсценізації та театралізації; намагаються дати коротку характеристику героям казки; ставлять себе на місце героїв – „Якби це трапилося зі мною, як я себе повів би?”. Вчу дітей творчо мислити, ставлячи перед ними проблемні запитання по змісту казок.
Наприклад, казка „Колобок”: „Уявіть собі, що першою, хто зустрівся колобку була лисичка. Якби тоді розгорталися події?”, „Змініть кінцівку казки так, щоб вона мала щасливий кінець”; казка „Колосок”: „Поміркуйте над змістом казки і перебудуйте її так, щоб мишенята по ходу казки зрозуміли свою помилку і почали допомагати півникові. Який би кінець мала казка?” Всі ці проблемні запитання є пропедевтичним курсом до самостійного складання учнями власних казок на перших порах за поданою канвою (початок і кінець), згодом лише за початком або кінцівкою, потім за назвою казки.
Велику увагу розвитку творчості маленьких школярів, їхньому мовленню під час читання літературних творів слід приділяти не лише на уроках позакласного читання, а й на звичайних уроках читання. Вчити учнів творчо працювати на уроках читання, розкривати багатогранний світ літературних творів. Слід зазначити, що методика має достатньо різноманітних видів творчих робіт, що використовуються під час роботи над творами.
Мої вихованці з великою насолодою захоплюються:
 ілюструванням (словесним, графічним);
 читанням різним тоном;
 складання монологічного висловлювання за твором від імені головного героя;
 робота з ілюстрованими прислів’ями;
 складання плану;
 читання – інсценізація (в діалозі);
 робота над лексико – семантичними групами. Наприклад, які слова в тексті підкреслюють переживання людини (М. Коцюбинський „Харитя”, Леся Українка „Біда навчить”, укр.. нар. Казка „Мудра дівчина” тощо);
 придумування різних варіантів закінчення оповідання;
 відновлення деформованих слів і речень.
На уроках читання, особливо у 4 класі, широко використовую перекази з введенням елементів творчості. Наприклад:
 розповідь із зміною особи оповідача чи від особи одного з героїв;
 інсценізація тексту або читання в особах;
 створення ілюстрацій або книжечок до прочитаного твору;
 складання сценарію за твором;
 словесне малювання тощо.


31.01.2016, 08:08 --------------------------

Категория: КЛАСНОМУ КЕРІВНИКУ | Добавил: Іванівна6479 Просмотров: 1035 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:



Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 2
Гостей: 2
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ

Україна. Кривий Ріг