Головна » Матеріал для завантаження » САМОСТІЙНІ ТА КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ » ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ

Пейзаж у худ.творі. Ознайомлення з життям і творчістю Т.Г. Шевченка, з його віршем "Зоре моя веч
23.10.2018, 19:17 Урок літературного читання в 2 класі
на тему

Пейзаж у художньому творі.
Ознайомлення з життям і творчістю
Т.Г. Шевченка.
Ознайомлення з його віршем
"Зоре моя вечірняя"

Підготовила і провела вчитель 2 категорії
Локкер Лоліта Мікулашівна

Мета:

Розкрити красу Шевченкового слова; показати, як поет передає красу рідної землі. Поглиблювати знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка. Розвивати вміння визначати співзвучність картин природи з настроєм людини. Удосконалювати навички читання поетичних творів. Виховувати любов до поезії, почуття патріотизму. Формувати загальнокультурну компетентність через ознайомлення з творами літературного та образотворчого мистецтва.

ОБЛАДНАННЯ

Портрети Т.Г.Шевченка, репродукції його картин (презентація «Т. Шевченко – художник»), ілюстрації з видами природи нашої країни; підручник; аудіозапис пісні "Зоре моя вечірняя" в обробці Я. Степового;аудіо запис пісні «Черевички», етапи життя Тараса в таблицях; відеофільм «Обличчя української історії».


ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання

-Чи всі справилися з домашнім завданням? Чим воно було цікаве? Хто відчув себе поетом? Що таке рима? Зачитайте римовані рядки, які ви склали? Хто зумів без допомоги батьків справитись із завданням? В чому різниця між віршованими творами та прозовими? Які ви можете назвати приклади прозових та віршованих творів з вивчених раніше?

ІІ.Актуалізація опорних знань.

-Що називається пейзажем? Яких видів бувають пейзажі? Для чого їх використовують автори у творах?

ІІІ. Повідомлення теми уроку, завдань.

- Сьогодні наш урок присвячений Тарасу Григоровичу Шевченку, який став для України символом української літератури та культури.. Його ще називають Великим Кобзарем, бо свою першу книгу він назвав «Кобзар» (Демонстрація книжки) «Кобзар» видавався багато разів. У кожній сім’ї є ця книжка, бо Тарас Шевченко – народний поет.

Подивіться на його портрет. Ми ознайомимося з його нелегким життям, побачимо картини, які він намалював, вивчимо вірш, в якому Шевченко описує пейзаж, ознайомимося з піснею, слова якої – Тарасові слова.


ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1. Знайомство учнів з життєвим шляхом великого Кобзаря.
(Вчитель розповідає, опираючись на «сторінки журналу життя Т. Шевченка»- ілюстровані аркуші паперу)
1-ша сторінка журналу «Дитячі роки Тараса»
Тарас народився в ті часи, коли Україна була у складі Російської імперії (держава, де цілі народи і нації силоміць приєднані і підкорені.) Багатії – пани, поміщики - володіли не тільки землею і будівлями, а й людьми – селянами. Цих селян називали кріпаками - Кріпаки - це люди, що не мають своєї хати, нічого свого. Вони повинні все життя працювати на свого хазяїна.
Батько і мати Тараса були кріпаками, а тому і сам Тарас теж був підневільним. Дуже рано Тарас осиротів – померла мати, коли йому було 9 років, і батько, коли Тарасу виповнилося 12. Тарас був кухарем, був і козачком. Козачками називалися хлопчики-слуги в садибі, одягнені в козацький костюм. Козачки зазвичай доповідали господарям про приїзд гостей, бігали з різними дорученнями, розносили частування.
Від природи Тарас був дуже талановитим. З раннього дитинства проявився його талант до малювання. Хоч як його наказували, забороняли йому малювати, все одно він не підкорявся і потайки малював. Тоді його пан – поміщик Енгельгардт вирішив малого Тараса віддати в науку, щоб мати свого художника.

2-га сторінка журналу «Шевченко отримує волю»

Тарасу було 17 років, коли пан, якому він належав, переїжджає до Петербургу – тоді це місто було столицею Російської імперії. І тут пан Енгельгардт віддає свого слугу – козачка Тараса у навчання до майстра художинка . Тарас у цього майстра працював – розмальовував стіни, стелі. А ввечері він ходив у сад, перемальовував мраморні статуї.

3-тя сторінка журналу – «Т.Г.Шевченко – художник»

Тут, в саду, за малюванням, його помітили інші відомі художники. Їм сподобалися роботи Тараса, його працелюбство і наполегливість. Тоді вони вирішили допомогти юнаку і викупити його у пана. Енгельгард назначив дуже велику суму на той час – 2500 рублів. … Тарас став вільною людиною у 24 роки. Він працював художником. В цей час проявляється інший його великий талант – талант поета. Думки його були про рідний край, про Україну.

4-та сторінка журналу – «Т.Г.Шевченко – борець за волю народу»

Шевченко гостро критикував тих українських панів, які стали російськими дворянами. Вони стали прислуговувати царським властям, більшість з них навіть у родині спілкувалась російською мовою. За це російська влада наділяла їх правом володіти маєтками і кріпаками.
Шевченко відкрито закликає до революції. Вступає в 1846 р в українську таємну політичну організацію -Кирило-Мефодіївське братство. В цій організації говорили про знищення царизму і скасування кріпосного права;; зрівняння у правах всіх слов'янських народів щодо їх національної мови, культури та освіти.
У березні 1847 року діяльність братства була викрита

4-та сторінка журналу – «Т.Г.Шевченко у засланні»

Т. Шевченка заарештували 5 квітня 1847 року на дніпровській переправі, коли він повертався до Києва, та відібрали збірку "Три літа". Т.Г. Шевченка привезли до Петербурга і ув'язнили в казематі Т. Шевченка заслали рядовим до Окремого Оренбурзького корпусу, заборонивши писати й малювати. незабаром відправили в Орську фортецю.
.Лише 1857 року, завдяки клопотанню друзів, поета звільнили із заслання. Тарас Шевченко повертається із заслання. Поет живе в Москві і Петербурзі. У 1859 році приїжджає в Україну, але перебуває під наглядом поліції, постійне проживання в Україну йому заборонене. Тому Шевченко повертається в столицю.

5-та сторінка журналу – «Передчасна смерть»

Незважаючи на фізичне знесилення внаслідок заслання, поетичні сили Шевченка були невичерпні. 2 вересня 1860 р. Рада Академії мистецтв ухвалила надати Шевченкові звання академіка гравірування. 1861 року Шевченко видав підручник для недільних шкіл, назвавши його "Букварь южнорусский". Поет дбав про поширення освіти серед народу. На початку 1861 року поет почував себе дедалі гірше. Тарас Григорович помер 10 березня 1861 року в Петербурзі. Його ховають спочатку на Смоленському кладовищі, але, згідно з «Заповітом», 10 травня того ж року його прах перезахований в Україні над Дніпром на Тарасовій горі (м. Канів).

2. Опрацювання вірша Тараса Шевченка «Зоре моя вечірняя».

1. Словникова робота
Зоря - світлові явища в атмосфері, пов'язані з розсіюванням світла перед та під час сходу або під час та після заходу сонця. (Багатозначність слова Зоря́ також Зірка- велетенське розжарене, самосвітне небесне тіло. Сонце — одна із зір, середня за своїми розмірами та світністю.
Веселка – райдуга- оптичне явище в атмосфері, що являє собою одну, дві чи декілька різнокольорових дуг, що спостерігаються на тлі хмари, якщо вона розташована проти Сонця. Червоний колір ми бачимо з зовнішнього боку веселки, а фіолетовий — із внутрішнього.
Осокір - тополя чорна, дерево родини вербових з широкою кроною, товстим стовбуром, темно-сірою тріщинуватою корою. Місцеві назви осокор, сокорина, чорнотополя тощо.

2. Історія написання вірша
«Зоре моя вечірня» – це уривок із великого твору «Княжна», написаного поетом в Орській фортеці в далеких степах Казахстану, куди він був засланий царем. Він дуже тужив за Україною. Єдиною рослинністю тієї місцевості були колючі бур’яни та хирлява осока. Шевченка огортав невимовний сум, коли він дивився на цю пустелю. Зрозуміло, після живописної української природи, зелених берегів Дніпра, мальовничих міст і сіл інакше і бути не могло. Він завжди пам’ятав про милу українську землю, замріяні верби, тихі ставки, зелені левади. Адже туга за Батьківщиною нерозривна зі згадкою про рідну природу. І ось ця печаль виливалась у сумні, але чудові вірші. Ось послухайте, як ніжно й тужливо звучить його вірш.

3. Читання вчителем напам ять

Захід сонця для багатьох — початок омріяного відпочинку, а для ліричного героя-засланця — час духовної тривоги, сподівань і мрій.

4. Робота з текстом.
-первинне читання учнями

-відповіді на запитання вчителя
Яким ви уявляєте вечір, описаний у вірші? Кого згадує автор?
До кого звертається поет? Про що просив розказати поет? Чому просить «говорити тихесенько»?
Поясніть вислів «веселочка воду позичає».
Поміркуйте разом, які почуття викликає цей текст: радість, смуток, сум, жаль, гнів, сором, біль, страх, повагу, задоволення, захоплення, співчуття, обурення, гордість, ніжність, тривогу, протест, лагідність, незадоволення, здивування, вдячність, розчарування, заздрощі, зневагу, життєрадісність, віру в …, любов до…

-вибіркове читання:
прочитайте вірш повільно і попрацюй над важкими словами. вечірняя, тихесенько, сокорина, розпустила, розіслала, зеленії
Знайдіть в тексті слова, що римуються.
Пошукайте в тексті зменшувальні, пестливі та ласкаві слова
Знайди в тексті іменники, прикметники, дієслова:
зоре, сонечко, веселочка, сокорина, верба;
зійди, розкажи, позичає, розпустила, похилилась;
вечірняя, широка, зеленії.
Де автор використовує слова в переносному значенні?

-вправи на інтонування речень
визначте, який потрібно обрати темп читання: спокійний, повільний, швидкий, помірний, сповільнений;
тон – схвильований, роздратований, байдужий переляканий, радісний, добрий, дружній, захоплений, ніжний, спокійний, грубий розповідний, злий;сумний
гучність –, тихіше від звичайного, голосніше звичайного, голосно, дуже голосно, крик, тихо, дуже тихо, пошепки. Нема питальних чи окличних речень.
Прочитайте текст з потрібними паузами, запам ятайте їх довжину.

5. Порівняння поезії з фоторепродукцією вечірньої зорі.

6. Виконання вчителем пісні Я.Степового «Зоре моя вечірняя»,

Композитор Я. Степовий створює образ вечора, передає тугу поета за Україною засобами музики. Пісня ця так сподобалась народу, що її стали вважати народною.

7. Підготовка до вивчення напам’ять.

Цей вірш, наче малюнок. У ньому зображений чарівний куточок України. Які рослини згадуються у вірші?
Для кращого запам ятовування вірша ми можемо замальовувати, як художники, те, про що говоримо. Ось дивіться,як це робитиму я.


3. Перегляд презентації «Т. Шевченко - художник»

Тарас Григорович створив 835 картин, на жаль, 278 з них не вдалося знайти, але про рівень Шевченка як неабиякого художника говорить хоча б той факт, що його картини тричі отримували срібну медаль Академії мистецтв Петербурга ("Хлопчик-жебрак", "Циганка-ворожка"). Поет сам казав, що мав великий шанс присвятити своє життя малюванню, заробляючи цим доволі великі кошти, жити безбідно, але вибрав писання віршів, за що не отримував ні гроша, а тільки поневіряння, заслання, переслідування з боку царського уряду.

Але недарма Шевченко вибрав саме письменницьку стезю, бо, мабуть, не знайти поета, чиї вірші б прості, звичайні люди сприймали настільки близько до серця.

4. Фізкультхвилинка
Тарас Григорович Написав дуже багато віршів і прози. І в основному всі його твори пронизані сумом і печаллю, біллю за свій народ. Не таким він хотів його бачити. Зараз ми живемо у вільній державі, розмовляємо на рідній мові. Давайте трохи потанцюємо , уявивши себе в червоних черевичках, які так мріяли мати українські дівчата.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Відеофільм про Т. Г. Шевченка
2. 2.Читання вірша напам’ять окремими учнями.
3.
4. 3Ілюстрування учнями вірша на дошці з паралельним декламуванням.

VІ. Підсумок уроку

Скажіть учні, що ви запам’ятали про Т. Г. Шевченка?
Який твір поета ми сьогодні вивчали напам’ять?

Україна, її минуле і майбутнє стоїть в центрі політичних поглядів Т Шевченка.
Тарас Шевченко — поет, що зробив для відродження чи не більше за будь-якого українського політика, відродив у ній національну самоповагу та прагнення до самостійного державно-політичного існування.
Без Шевченка історична доля української нації була б інша.

VІІ. Домашнє завдання
Вивчити вірш напам’ять. Вправлятися в інтонуванні.
23.10.2018, 19:17

Категория: ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ | Добавил: lolitalocker28 Просмотров: 89 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar