Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ

А.Дімаров "Для чого людині серце" 3 клас
(77.4 Kb) ] 25.02.2018, 20:29 Вчитель: Берсеньова О.А.
Клас: 3-В
Тема уроку: Анатолій Дімаров «Для чого людині серце?»
Мета уроку: формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом ; уміння диференціювати ознаки доброго і лихого; узагальнити знання учнів щодо жанру літературної казки, навчити самостійно визначати дійових осіб, формувати вміння визначати головну думку твору; дати загальне уявлення про будову та функції серця; збагачувати мову дітей словами та виразами. Розвивати мовлення, уміння висловлювати своє ставлення до прочитаного, розвивати логічне мислення; розвивати виразність читання учнів, вміння правильно інтонувати мову дійових осіб. Виховувати доброту, чуйність, милосердя, доброзичливе ставлення до людей, бажання робити добро.
Обладнання: портрет А.А. Дімарова, відеоозапис казки « Для чого людині серце?», підручник, картки зі словами, роздатковий матеріал, ілюстрації, презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку
1. Привітання
- Діти, до нас на урок сьогодні завітали гості. Тож давайте привітаємо їх.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок у 3-В клас.
- Діти, погляньте на мене, один на одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра, що засвітились на ваших обличчях, ми розпочнемо наш урок.
2. Автотренінг
- Тепер згадаємо наш автотренінг.
Я – учень,
Я ходжу до школи.
Мене навчають вчитися,
Я все розумію, я хочу все знати.

- Діти , а тепер скажіть, яким має бути наш урок.

Урок має бути Ми будемо
• Цікавим
• Трохи казковим
• Навчальним
• Продуктивним • дисциплінованими
• уважними
• зібраними
• активними
- Отже , якщо ви будете такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Артикуляційна розминка
Ø Сядьте рівно. Спокійно вдихніть повітря через ніс і так само спокійно видихніть ротом.
Ø Рот закритий. Напруженим язиком впираємось то в ліву, то в праву щоку.
Ø Вправа «Коник». Присмоктати язик до піднебіння, цокати голосно і сильно.
Ø Проартикулюйте голосні звуки без голосу: а, о, у, и, і, е.
Ø На вдих набрали повітря, на видих промовили голосні звуки: а, о, у, и, і, е.
2. Чарівна скринька
- Завітала нині в клас, на урок до нас, наша скринька чарівна, що закріплює знання.
- Увага! Аналізуємо завдання чарівної скриньки.
1.«Що об’єднує усна народна творчість?» (Народні казки, загадки, прислів’я, пісні).
2. Що ви скажете, про саме визначення «Усна народна творчість»? (складена творчість народом і передавалася з вуст в уста).
3. «Чарівні казки» (герої мають надзвичайну силу, а за допомогою чарів відбуваються дивовижні перетворення).
4. «Українські народні казки» («Кирило Кожум’яка», «Кривенька качечка» тощо).
5. Пригадайте, яка різниця між літературними казками і народними? (Літературні мають автора).
3. Робота над загадкою
Не мотор, а рух дає,
Нам життя дарує,
В кожної людини є,
День і ніч працює. (Серце)
- Що ж це за дивний мотор? Здогадалися?
3. Робота над прислів’ями
- У вас на партах є прислів’я. Прочитайте їх .
 Кому легко на серці, до того весь світ сміється.
 Той дає багато, хто дає від щирого серця.
 Той добре серце має, хто слабшого захищає.
 Людина добра, якщо в неї є серце.
- Що об’єднує ці прислів’я? (спільна тема – доброта серця)

4. Гра «Добери слово»
- А ось яке, на вашу думку, серце? Доберіть прикметники (щире, холодне, гаряче, вірне, добре, байдуже, ніжне, золоте, материнське, чуйне тощо)
- А що воно робить, що вміє робити, підберіть дієслова. (прощає, сумує, болить, турбується, б’ється, любить тощо)
- Так, дітки, і в загадці , і в прислів’ях мова йщла про серце. Сьогодні ми поговоримо про серце людини, робота якого є запорукою людського життя.
- Учитель дістає з неї зображення серця.
- Що це?( Відповіді дітей)
5. Вправа « Асоціативний кущ»
- Що спадає вам на думку, коли ви чуєте слово «серце»? (запис слів на дошці)
продукт харчування життя символ

Серце

орган людини добро любов

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
- Ми читаємо з вами розділ « Літературні казки», в якому автори описують незвичайні пригоди, дивовижні перетворення. Вони наділяють своїх героїв позитивними і негативними рисами, на їх образах ми будемо вчитись розрізняти добро і зло, будемо прагнути стати добрішими, мудрішими, щирішими.
- Тому й зараз ми подорожуватимемо світом казок. І я запросила до нас на урок доброту, світле і щире серце, почуття любові і співчуття. Ми будемо читати казку А. Дімарова «Для чого людині серце.» А тепер подумайте і скажіть, чи зможемо ми побачити цих гостей, яких я запросила на урок? А відчути? Чи існують вони на землі? Де їх можна знайти?
Девіз уроку
Добре бачить тільки серце,
Найголовнішого очам не видно.
Антуан де Сент Екзюпері

IV. Опрацювання нового навчального матеріалу
- Серце – основне слово, яке буде у нас на уроці. А що таке серце, які його основні характеристики, розповість нам…
1. Довідкове бюро
Серце – це мотор людини. Воно завбільшки, як стиснутий кулачок лівої руки. Маса серця дорослої людини – 250-300 г. У дорослої людини серце робить 72 удари за хвилину. Воно за хвилину може перекачати від 5 до 30 літрів крові. Серце – це орган, який починає працювати першим ще в зародка, а помирає останнім.Воно може битися, якщо навіть відокремити його від тіла, до тих пір, поки буде отримувати необхідну кількість кисню.
- Діти, ви почули, який маса серця?
- А скільки ударів воно робить за хвилину?
- А який розмір серця людини?
- Стисніть кулачок лівої ручки. Ось таке ваше серденько. Притуліть ручку до вашого серця. Послухайте, як воно б’ється.
2. Читання вірша
- Послухайте вірш, приготуйтеся відповісти, що ж є справжньою мукою для людини?
ВІРШ ПРО СЕРЦЕ (мелодія стук серця)
Прислухайся — у грудях серце стука,
Вистукує один і той же ритм,
Коли немає серця — справжня мука,
Воно лежить в мішечку перикарда,
А в порожнинах — кров, як той вогонь,
А з ендокарда, міокарда, епікарда
Складається серцевий наш двигун.
Штовхає кров у плетиво судинне,
Вона ж біжить до мозку, до легень,
Життя дарує в тілі всім клітинам
Щоночі, щосекунди, кожен день.
Така робота серця — титанічна
Життя триває наше кожну мить.
Але воно — тканинне і не вічне,
Тож, люди, серце бережіть.
Здавалося б, як камінь, серце стука,
Рікою кров судинами біжить,
Але без серця жити — справжня мука,
Тож, люди, серце ваше бережіть!
3. Розповідь про автора
Анатолій Андрійович Дімаров народився 05 травня 1922 р. у Миргороді на Полтавщині в учительській сімї.
Після закінчення середньої школи був мобілізований до армії. У цей час розпочалася Велика Вітчизняна війна, письменник воював на Південно- Західному фронті, побував у окупації, був поранений. Після одужання деякий час партизанив.
У 28 років видав першу збірку оповідань «Гості з Волині».
У віці 28-30 років Дімаров навчався в Літературному інституті ім.Горького в Москві, потім ще два роки у Львівському педагогічному інституті.
Закінчивши навчання, працював редактором у видавництвах. А. Дімаров є автором багатьох нарисів, новел, оповідань, романів, повістей. Творчий доробок письменника складає кілька десятків томів. Важливіші з них «Зінське щеня», «Містечкові історії», «На коні і під конем», «Вершини». За роман у двох книгах «Біль і гнів» був відзначений Державною премією ім.Т.Шевченка.
Доречі, справжнє ім’я письменника Анатолій Андронікович Гарасюта. Мати була змушена рятуватися від окупації, розвелася з чоловіком, змінили документи і вона дала своє дівоче прізвище синові. Писав письменник і твори для дітей, найвідоміші: «Блакитна дитина», «На коні і під конем», «Для чого людині серце», «Друга планета». А.Дімаров помер 2 роки тому, у віці 92 роки.
1) Технологія «Незакінчене речення»
- Закінчи речення.
 Народився А.А. Дімаров…
 Його батьки працювали…
 Під час війни…
 Після війни закінчив…
 Перша збірка називалась…
 А. Дімаров написав такі твори для дітей...
4. Фізкультхвилинка (під музику)
5. Робота над змістом казки А.Дімарова «Для чого людині серце»
1) Робота над заголовком
- На що схожий заголовок? (На питання)
- Чи є це речення питальним? (Ні)
- Яке ж воно? (Розповідне)
- Прочитайте його з розповідною інтонацією.
- Тепер прочитайте це речення з питальною інтонацією.
2) Словникова робота
а) Читання колонок слів швидко і правильно
найлютіший назбиралося
ненавидіти вагаючись
жевріючі одноплемінників
крижане дошкулити
-Прочитайте спочатку іменники, тоді прикметники і дієслова.

б) Пояснення значень слів
- А зараз з’ясуємо значення деяких слів, щоб краще зрозуміти зміст казки.
плем’я здивовано

дошкулити з одного племені

вражено не роздумуючи

ринуться рідня, народ спільного походження

не вагаючись завдати шкоди, неприємного відчуття
одноплемінників кинуться
безпорадно тліти, слабо горіти

у розпачі визначаючи чиїсь дії правильними

схвально безпомічно
жевріти у стані безнадійності

3) Читання тексту вчителем
Відповіді на питання з вибірковим читанням
- Де відбувалися описувані події?
- Яким був спосіб життя дерев’яних чоловічків?
- Чому вони не мали жодних почуттів?
4) Перегляд мультфільму
Відповіді на питання з вибірковим читанням
- Чому плакала дівчинка?
- Які запитання чоловічки ставили дівчинці?
- Як вона пояснила чоловічкові, що таке серце?
- Чому дівчинка не віддала своє серце дерев’яному чоловічкові?
- До кого дівчинка порадила звернутися чоловічкові?
5) Читання тексту в особах
Робота в парах
- З’єднайте стрілочками кому яке серце належить:
Серце злої людини – жовте та зморщене.
Серце байдужої людини – блискуче та світле.
Серце людини, яка дбає тільки про себе – похмуре, сіре, важке.
Серце доброї людини – велике та світле.
6) Читання «ланцюжком»
Запитання
- Як змінилося життя дерев’яного чоловічка, коли лікар уклав йому серце доброї людини?
- Кого знайшли дерев’яні чоловічки взимку у лісі?
- Що могло статися із хлопчиком?
- Прочитайте, що сталося із серцем чоловічка від розпачу?
- Чи вдалося врятувати хлопчика?
- Що залишилося від дерев’яного чоловічка з добрим серцем?
- Прочитайте, чому його очі були сумні. Як ви розумієте останнє слово героя казки?
- Скажіть, які чарівні перетворення описані у казці? Як ви гадаєте, хто її головні герої?
7) Метод «Спільного обговорення»
Запитання
- Що вам сподобалось у казці?
- Що не сподобалось? (Що дерев’яний чоловічок загинув).
- Що ж потрібно чоловічкові, щоб стати справжньою людиною?
- Так для чого людині серце?
- Що могло статися, якби чоловік не отримав добре серце?
- А від чого залежить,яке саме серце має людина?( від його способу життя, її виховання, культури та її душі)
- То яке серце було в дівчинки? (велике, світле, добре, чуйне, любляче, дбайливе)
8) Технологія «Вирішення проблем»
- Яка тема цієї казки?( Як дерев’яний чоловічок отримав серце доброї людини і загинув, рятуючи життя хлопчика.)
- Яка її головна думка?(Тільки серце відрізняє справжню людину від дерев’яного чоловічка, дає можливість насолоджуватись життям і ,навіть, жертвувати ним заради іншої людини)
- Чому цей твір можна назвати казкою?(Бо в ньому описано такі події, яких не могло відбуватися насправді.)
6. Фізкультхвилинка
Добре те, що сонце світить! (Підняти руки вгору)
Добре те, що вітер віє! (Відтворити рухи коливання дерев від вітру)
Добре те, що ось цей ліс (Присісти)
Разом з нами ріс і ріс! (Повільно підводитися)
Добре те, що в нашій річці («Хвилька» руками)
Чиста, не брудна вода (Долоньками — горизонтальні кола)
І мене яскраве сонце
Після школи обійма! (Міцно обійняти себе)
Добре гратися надворі! (Стрибки на місці)
Добре вчитися у школі! (Руки перед собою, як за партою)
Добре плавати в ставку! (Рухи, ніби пливеш стилем «брас»)
Добре те, що я живу! (Показати на себе, потім підвести руки вгору і підстрибнути)

V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Вправа « Кому належать ці слова?»
- Ти хочеш вибратися з лісу? ( дерев’яному чоловічку)
- Люди мають різні серця! (лікарю)
- Я хочу мати це серце! ( дерев’яному чоловічку)
- Це я плачу….( дівчинці)
2. Мовно-логічне завдання
Вправа « Порушена послідовність»
- У кожного учня план казки . Прочитайте його.
- Розташуйте пункти плану у правильній послідовності.
1Плем’я дерев’яних чоловічків
2Незвичайна гостя
3Лікар,що міняє серця
4Нелегкий вибір
5Життя чоловічка з серцем
6Спасіння хлопчика
3. Рефлексія
У дітей на партах – картки з кольорового картону.
Діти, поділіться своїми враженнями від казки: якщо вона вас вразила – покажіть зелену картку; якщо вам було байдуже – підніміть жовту; якщо нецікаво – чорну.

VІ. Підсумок уроку
- Ось і добігає кінця наш урок. Чого ми навчилися на уроці?
1. Технологія «Незавершене речення»
На уроці я навчився…
На уроці я дізнався…
Цей урок змусив мене задуматися…
2. Робота із «сердечками доброти» (ніжна мелодія)
- Любі діти, я всім бажаю мати велике і світле серце, як у цього незвичайного дерев’яного чоловічка, бути такими ж добрими, чуйними і уважними.
- Візьміть сердечка у свої долоньки, заплющіть очі, подумайте про рідних вам людей, які люблять вас. Ваші сердечка в цю хвилину сповнені любов’ю і ніжністю. Ви відчуваєте це тепло у своїх долоньках. Розплющіть очі. Нехай тепло і доброта не затримується в ваших долоньках. Передайте їх іншим людям, обміняйтесь сердечками.

VІІ.Домашнє завдання
- Вдома ви продовжите роботу над казкою. Оберіть завдання, яке б ви хотіли виконати.
 Прочитати і стисло переказати казку.
 Скласти характеристику дійових осіб казки.
 Скласти свою казку чи вірш про серце.
 Підібрати прислів’я про серце і розтлумачити їх зміст.
- А ще одне завдання вам не на наступний урок, а на все життя: будьте людяними, творіть добро!
- А наш урок добіг кінця. Дякую вам за співпрацю. Я думаю, що цей урок залишив свій слід у вашому серці і бажаю, щоб ваші маленькі дитячі серденька були тільки добрими.
(77.4 Kb) ] 25.02.2018, 20:29 --------------------------

Категория: ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ | Добавил: Ksusha91 Просмотров: 1127 | Загрузок: 201 | Рейтинг: 0.0/0
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 2
Гостей: 2
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ

Україна. Кривий Ріг