Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ

Древній Київ
(2.42 Mb) ] 07.02.2015, 12:19

Тема: Наталя Забіла «Древній київ».

Мета: Дати уявлення про столицю нашої країни – Київ; ознайомити з історією виникнення міста; розвивати навички виразного читання, працювати над введенням нових слів у мовлення учнів; виховувати інтерес до історії рідного краю, бажання її вивчати.

Обладнання. Фотоілюстрації Києва; предметні малюнки поїзда, корабля; таблиця для гри «Літак»; картки з буквами; малюнок старовинного Києва; книга «Повість минулих літ», портрет Нестора.

Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Ми помандруємо в одне старовинне місто України. А в яке – дізнаєтесь, коли ми до нього доберемося. Так як дорога далека, то їхати будемо різними видами транспорту.
Тож гаразд, часу не гаєм
І в мандрівку вирушаєм.
ІІ. Мовна розминка.
1. Гра «Вгадай слово».
- Щоб сісти у перший транспорт, ви повинні відгадати його назву. Послухайте речення і з перших букв кожного слова складіть назву транспорту:
* Приємно Олегу їсти запашну диню. (Поїзд.)
Вчитель виставляє на дошку малюнок поїзда.
2 Фонетична зарядка.
- Як стукають колеса поїзда?
- Як їде поїзд?
- Як свистить паровоз?
- Як він випускає пару?
ІІІ. Повторення домашнього завдання.
1. Бесіда.
- Поки ми сидимо у теплому і зручному купе поїзда, давайте побесідуємо.
- Як називається наша країна? Якої ми національності?
- Що таке Батьківщина для вас? З чого починається Батьківщина?
2. Конкурс на кращого читця вірша А. Костецького «Батьківщина» (напам’ять).
ІV. Розчитування.
1. Вправа на розширення поля читання.
Учні на картках працюють у парах.
- А ось і перша несподіванка. Перед нами – гори, які поїзд не може подолати. Потрібна ваша допомога.
- Прочитайте «гори» слів, дивлячись на лінію.



- «Гори» подолати. На чому ж помандруємо далі?
2. Гра «Літак».
- Пересідаємо у літак. (Вчитель виставляє таблицю на дошку. На таблиці угорі горизонтально розташовані літери, що позначають голосні звуки, а вертикально справа і зліва – кишені, в які учитель вставляє приголосні.)
- «Піднімаючись у небо», читаємо склади. (Учитель показує указкою ліворуч від букв, що позначають приголосні звуки, які розміщені вертикально, до букв, що позначають голосні звуки: пта, пто, пту…).


- Пролетіли достатньо. Пора вже і опуститися на землю. Опускаючись на аеродром, читаємо закриті склади. (Указка вчителя рухається від букв, що позначають голосні звуки, до букв, що позначають приголосні звуки, і розміщені в кишеньках праворуч: авн, овн, увн …)
3. Читання речення «на хвильках».
- Ми – майже на місці. Але перед нами розкинулася велична і могутня ріка, найбільша і головна в Україні.
- Що ж це за річка? (Дніпро.)
- На чому її перепливемо?


- Для чого вивчати минуле, історію Батьківщини?
4. Відгадування загадки.
- А ось і місто, до якого ми їхали. (Учитель відкриває дошку з фотоілюстраціями Києва.) Відгадайте його назву:
Воно відоме в світі,
Каштани в ньому квітнуть.
Будинки тут високі,
Дніпро тиче широкий.
Ворота Золотії
Стоять, мов чародії.
Віддавна – це столиця,
Столиця-білолиця.
Ну, хто з вас здогадався,
Як місто називається? (Київ.)
В. Байкова
- Що ви знаєте про Київ?
5. Читання деформованого тексту.
- Який він зараз – Київ? Прочитайте про це текст (з дошки).
ївКи – жеду ливеке і красиве томіс. Він рошозватаний ан ремезі праДні.
лиВуці у єКиві рисготі. аН хни красуються дочуві дівбулі. роШикі ливуці саджеобні редевами. А більнайше – кашнівта. рівЧаний ашн їКив!
V. Опрацювання оповідання Н.Забілої «Древній Київ».
1. Підготовча бесіда.
- Ось ми побачили, який Київ гарний. А чому його називають древнім?
- Він існує давно. А значить, у нього є своя історія, славне минуле. Подивіться, як виглядав Київ у минулому. (Розгляд малюнків старовинного Києва.) Найдавніша спроба пояснити походження Києва – це «Повість минулих літ». Цей літопис вперше переказує легенду про виникнення міста Києва.
Записав цю легенду монах Києво-Печерського монастиря Нестор. (Демонстрація літопису «Повість минулих літ» і портрет Нестора.)
Уявіть, як він у глибокій задумі годинами стояв над Дніпром, слухав розповіді оповідачів, а потім повертався в тісну кімнату монастиря і писав безсмертні рядки «Повісті минулих літ».
Переписала цю легенду письменниця Наталя Забіла і назвала її «Древній Київ».
2. Читання оповідання вчителем.
- Про кого розповідається у цій легенді?
- Хто заснував місто Київ?
3. Словникова робота.
князь → князів → князював
рід → народ → родинами
Кий → Київ → київські
Щек → Щекавиця
Хорив → Хоривиця
- Прочитайте слова за стрілками. Чим ці слова цікаві?
- Поясніть, чому деякі слова пишуть з великої букви.
4. Фізкультхвилинка
Ми мандруєм (2 рази)
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати.
Як вершину нам дістати?

Заглядаємо в озерця –
Не торкнутися нам дна!
Так ми довго, довго йшли,
Поки в Київ не прийшли.
5. Повторне читання оповідання мовчки.
- Які незрозумілі слова зустріли у тексті?
- Назвіть імена братів та їх сестри.
6. Вибіркове читання і аналіз змісту твору.
- Як називався давній народ, який оселився над Дніпром?
- Прочитайте, як жили поляни?
- Де жили троє братів і їх сестра?
- Де поселився Щек? Прочитайте, як називалася друга гора.
- Де поселився Хорив?
- Прочитайте, що збудували брати. Як назвали місто?
- Доведіть, що Кий був славним, мужнім князем.
- Чи любив Кий своє місто? Доведіть це рядками тексту.
- Як називається річка, що впадає в Дніпро? Чому у неї така назва?
- Чим схоже це оповідання на казку?
7. Переказування уривка твору.
- Щоб не заблукати вулицями Києва, попрацюйте парами. Підготуйтеся до переказу: де жили брати, якою була ця місцевість. Кожен з пари готує свою частину. Відповівши на ці запитання, у вас вийде зв’язана розповідь.
8. Робота в зошиті (с. 36).
VІ. Підсумок уроку.
- Помалу підходить до закінчення наша мандрівка, вже час повертатися додому. Це ми зможемо зробити вмить, якщо всі разом прочитаємо вислів. А з’явиться він, коли правильно розгадаєте кросворд.
Розгадування кросворда «Київ - … України».


1. Ким доводиться Либідь Кию, Щеку і Хориву? (сестра)
2. Хто вперше записав легенду про створення Києва? (Нестор)
3. Як називався давній народ, який оселився над Дніпром? (Поляни.)
4. Як звати сестру? (Либідь.)
5. Як звали першого брата? (Кий.)
6. Як називалась друга гора? (Щекавиця.)
7. Як називалася гора, на якій поселився Хорив? (Хоривиця.)
- Прочитайте мовчки слово, що вийшло по вертикалі. Прочитайте вираз вголос. Заплющіть очі та повторіть цей вираз по пам’яті. (Учитель в цей час закриває дошку з фотоілюстраціями Києва.)
- Бажаю вам бути гідними послідовниками наших предків. Будьте працьовитими, чесними, розумними, сміливими, добрими людьми. Любіть землю, на якій ви народилися і живете, на якій жили наші давні родичі. Адже вони були засновниками українського народу. А кожна людина повинна знати і пам’ятати, якого вона роду.


(2.42 Mb) ] 07.02.2015, 12:19 --------------------------

Категория: ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ | Добавил: tetiana Просмотров: 2951 | Загрузок: 574 | Рейтинг: 0.0/0
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:



Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 20
Гостей: 20
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ

Україна. Кривий Ріг