Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ

Калина - символ рідної землі. В. Скуратівський "Калина".
(49.8 Kb) ] 07.12.2016, 19:27 Тема. Калина – символ рідної землі. В. Скуратівський «Калина».
Мета: ознайомити учнів з красою нашого краю, його символом - калиною, вдосконалювати навички свідомого виразного читання творів, розширити знання про калину як символ України; формувати вміння аналізувати прочитане, ставити питання до тексту та відповідати на них, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення; сприяти вихованню любові до рідного краю, бережного ставлення до природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійна презентація; картки зі словами та словосполученнями для створення асоціативного куща, словникової роботи; індивідуальні таблиці Шульте; ілюстративний матеріал(державні символи України, зображення калини); портрет В.Скуратівського; аудіозапис пісні «Червона калина».
Хід уроку
І. Організаціяучнів до роботи.
Продзвенів і стих дзвінок.
Час почати наш урок.
ІІ. Підготовка до сприймання нового навчального матеріалу.
1. Мовна розминка. Підготовчі вправи для читання.
А) гра «Впіймай слово на гачок»:
- яке слово відрізняється від інших?
Кора – кора – пора – кора – пора – кора.
Калина – калина – Галина – калина – калина.
Край – край – край – грай – край.
Кава – кава – ґава – кава – кава.
Б) скоромовка
На подвір’ї зелен кущ.
Над кущем літає хрущ.
Ми прибігли до куща.
Над кущем нема хруща.
В) вправи на розвиток периферичного зору:
- робота з таблицею Шульте (за 30 с прочитати числа в послідовності від 1 до 25, не переміщаючи зір за межі центральної клітинки).
15 6 16 9 14
1 18 20 24 2
8 22 10 21 12
17 11 23 5 25
7 4 13 19 3
- Гра «Знайди назви рослин»:
К А Л И Н А
Ж О А З Т И
Л І Щ И Н А
М А Л Ь В И
К В Ч Н Ь У
- Які з цих рослин обов’язково садили на подвір’ї?
ІІІ. Ознайомлення з новим твором.
1. Актуалізація опорних знань.
- Скажіть, будь ласка, що таке Батьківщина?
Яке інше слово чи сполучення слів ми можемо вжити замість слова Батьківщина (Вітчизна, рідна країна, рідний край)
- Що спадає вам на думку, коли ви чуєте слово Батьківщина?
- Створення асоціативного куща «Батьківщина».
рідна домівка символи сім’я
школа Батьківщина рослини
рідна земля рідна мова батьки
- А що таке символ? (умовне позначення якогось предмета або явища)
- Які символи визнаєте? Назвіть державні символи України.
- А які народні символи знаєте?
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми з вами розширимо знання ще про один народний символ України, а про який, дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Весною зацвіла, влітку загоріла,
Червоне намисто восени наділа.
Влітку ягідка гірка, а в морози – солодка.
- Так про який символ України буде йти сьогодні мова? (про калину).
Калина – споконвічна і вірна супутниця нашого життя і побуту. Калина і Україна нероздільні. Калина – це символ України. Немає, мабуть, такого села у нашій країні, де б не росла, не рум’яніла червоними ягодами аж до самої зими калина. В Україні понад 100 населених пунктів названо словом «калина» або похідними від нього. Це Калинівка, Калинове,Калинівці.
Був такий звичай – переходячи в новозбудовану хату новосели обов’язково висаджували кущ калини. Або коли народжувалися в сім’ї дівчинка, на її вроду і щасливу долю саджали калину. Говорять, що у злих людей калина не росте.
- Сьогодні ми прочитаємо, як про калину пише В. Скуратівський. На уроці ми розширимо свої знання про калину як символ України, будемо вчитися аналізувати прочитане та робити висновки.
3. Знайомство дітей з біографією В. Скуратівського.

Народився він у глухому поліському хуторі Забуда на Житомирщині. З дитинства любив читати. У 13 років вирішив стати письменником, написав перші вірші і надіслав до районної газети. З часом їх почали друкувати. Всього за життя письменника було видано понад 20 книг. У своїх творах Скуратівський знайомить нас із традиційною культурою, обрядами. Він був ініціатором започаткування уроків народознавства у школах, одним із організаторів фестивалів: «Котилася торба» (дитячі ігри), «Коляда» (новорічні та різдвяні традиції), «Берегиня» (міжнародний фестиваль фольклору).
4. Опрацювання оповідання В. Скуратівського «Калина».
А) слухання оповідання учнями.
- Що нового ви дізналися про калину?
Б) словникова робота
Рослини-символи за волю і щастя
Верба і калина дбайливо охороняли
З давніх-давен наруга над нею
Козацька пісня накличете мороз
- Прочитати «луною»;
- Прочитати «буксиром» (2-3 рази, пришвидшуючи темп читання);
- Читають дівчатка;
- Читають хлопчики.
В) читання оповідання мовчки, перевірка первинного сприймання:
- Про якого гетьмана України згадується у творі?
- А чи знаєте ви, хто він такий?
- Яка пісня надихала козаків у боротьбі за визволення України?
- А хто такі козаки?
Г) А зараз ми прослухаємо пісню «Червона калина».
Д) повторне читання оповідання, структурно-художній аналіз змісту:
- Читання оповідання «ланцюжком» по одному реченню.
- Бесіда за прочитаним оповіданням:
• Яке відоме прислів’я згадується в оповіданні?
• У яких народних творах оспівано калину?
• Прочитайте про те, що символізує калина.
• За що вкривали людину ганьбою?
• Що говорили дітям, аби ті не ламали цвіту калини?
• Коли цвіте калина?
5. Фізкультхвилинка (музична на мотив народної пісні).
Хто ж там, хто вже так втомився і наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати, фізкультпаузу почати.
6. Продовження роботи над змістом тексту.
А) різні види читання:
- гра «Небо. Земля»;
- гра «Доповни речення» (вчитель починає читати речення, а учні відшукують його у тексті і дочитують до кінця);
- читання в парі: гра «Я читаю тобі, а ти – мені»;
- вибіркове читання:
 Знайти і прочитати про рослини – символів інших народів;
 Прочитайте прикмету про калину.
Б) гра «Дослідники»: клас ділиться на групи, кожна з яких отримує завдання:
- перша група: порахуйте, скільки разів у ньому повторюється слово «калина»;
- друга група: історичні факти, пов’язані з калиною;
- третя група: відшукати питальні та спонукальні речення.
7. Узагальнююча бесіда.
- Чи використовують українці зараз калину для своїх потреб, у побуті?
- Як її використовують?
- І звісно, як і раніше, не дозволяють шкодити калину, бо вона ‒ частина природи
ІV. Підведення підсумків уроку
- З яким твором ми ознайомились сьогодні на уроці?
- Чи сподобався вам урок?
- Чи все зрозуміло?
V.Домашнє завдання
За підручником: стор.69-70. Виразно читати,подумати, які питання можна поставити до оповідання.
Збіг урок наш, як коротка мить,
Адже час ніхто не в силах зупинить.
Ну, а зараз всі вставайте
Та ідіть, відпочивайте.
(49.8 Kb) ] 07.12.2016, 19:27 --------------------------

Категория: ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ | Добавил: svetastogniy1810 Просмотров: 2479 | Загрузок: 384 | Рейтинг: 0.0/0
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 2
Гостей: 2
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ

Україна. Кривий Ріг