Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ ТЕМА: УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ.
23.02.2015, 19:36

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ

ТЕМА: УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ.
МЕТА: повторити жанри усної народної творчості;збагатити уявлення дітей про малі форми усної народної творчості;навчати виділяти в них головний зміст, вживати у власному мовленні прислів’я та приказки; розвивати творчі здібності учнів, пам'ять, мислення, увагу;виховувати любов до рідного краю, культури рідного народу.
Обладнання: столи, прикрашені рушниками,на столах різноманітний товар українських умільців, дидактичний, ілюстративний матеріал, виставка книжок.
Тип уроку: урок-ярмарок

ХІД УРОКУ:
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель:- Доброго ранку, – мовлю за звичаєм.
Діти: -Доброго ранку, – кожному зичу я.
Вчитель: - Кому дозволено першим сісти?
Діти: -Дівчаткам.
Вчитель: - Так, спочатку – краса, а потім?
Діти: -Сила.
ІІ Повідомлення теми і мети уроку
Учитель:
- Наш сьогоднішній урок позакласного читання присвячений усній народній творчості.
- Що таке усна народна творчість? (Народна мудрість)
- Чому усна? Чому народна? Чому творчість? (Передавалась з уст в уста; складав сам народ; від слова « творити»).
- Які жанри усної народної творчості вам відомі? (прислів'я, приказки, лічилки, загадки, усмішки, народні казки, притчі, легенди, народні пісні) .(Асоціативний кущ).
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель:
- Але урок наш проходитиме дещо в незвичній формі – у формі ярмарку.
І сьогодні ми побуваємо на ярмарку.
- А що таке ярмарок
Тлумачний словничок. Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.
Учитель: Чого тільки не було на тих ярмарках у незапам’ятні часи в Україні! На Полтавщині стало традицією в кінці серпня проведення у селищі Великі Сорочинці ярмарку. Він став називатися так за назвою селища «Сорочинський ярмарок». Що тільки не побачиш на ярмарку: і багатий урожай з колгоспних полів та садів, і народні промисли. А ще на ярмарку можна було відпочити і повеселитися, зустрітися з родичами, знайомими, друзями, обмінятися думками, рецептами, своїми знаннями та секретами. На ярмарку можна побачити багато цікавого, а також проявити себе у конкурсах ,змаганнях.
- А як ви гадаєте, які почуття відчуває людина, яка попала на такий ярмарок? (відповіді дітей)
- Тому сьогодні ми хочемо поринути в ту далеку епоху й зазирнути на такий ярмарок, що відбувався в українських містечках і великих селах.
ІІІ. РОБОТА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ:
Учитель: На ярмарку можна побачити багато цікавого, а також проявити себе у конкурсах, змаганнях. На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання. Протягом уроку ми відвідаємо декілька крамниць, де ви виконаєте певні завдання.
На Україні багатолюдний, багатоголосий ярмарок зустрічав гостей криками, зазивав музикою та піснями, кружляла карусель. Продавці закликали покупців в свої крамниці.
Ітак, я запрошую на наш незвичайний ярмарок!
З яким товаром ми підемо на ярмарок? Що ми будемо пропонувати? Продавцями будете самі ви. Ви будете закликати покупців і хвалити свій товар. А чим ви торг ведете, підкаже назва вашої крамниці!
У кожній лавці свій чудовий товар, який складається тільки з усної народної творчості, а замість грошей будуть ваші знання. Діти з кожної групи будуть вигукувати заклички, які є одним з жанрів усної народної творчості.
І так, ярмарок починається!
1:Увага! Увага!
Спішіть-поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
2: Тут щедрі дарунки і саду, й городу,
Тут пісня і жарти — усім в нагороду.
Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
3: Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,
Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!
1.Крамниця- «Повчальна» ( прислів,я та приказки)
Закликач:
Тари-бари растабари,
Є в нас добрі товари.
Не товар, а сущий клад,-
Забирайте на розхват!
- Пішли подивимось на товар! Яка краса! Очі прямо розбігаються (Діти «купують» товар, на якому написані прислів’я та приказки).
- А що скажете ви ,продавці, цієї крамниці про свій товар?
1) Розповіді дітей 1 групи: Прислів'я - це короткі влучні вислови повчального змісту.
Прислів,я та приказки відображують риси людей, за які поважали наші пращури людину або, навпаки,засуджували.
При́казка — жанр фольклорної прози, короткий сталий образний вислів, нерідко становить частину прислів'я, але без висновку, і вживається в переносному значенні. Часто приказка є скороченим прислів’ям.
2) Робота в групах.
Учитель:
-Діти,ви купили товар-прислів,я та приказок! А тепер прочитайте їх і спробуйте розкрити їх зміст.
2)Гра «Риси людини» Учні: Ми хотіли б з вами провести гру «Риси людини».Ми називати будемо риси людини, коли людину поважають за це-робіть поклін,коли ні – головою з доріканням.
ЧЕСНІСТЬ, ДОБРОТА,ЛІНЬ,ПРАЦЕЛЮБНІСТЬ,ЖАДІБНІСТЬ,СПРИТНІСТЬ,
ТЕРПІННЯ, ЩЕДРІСТЬ.
2.Виступ другої групи . Крамниця -«Казкова».
Закликач:
Гей, дівчатка та хлопці !
Подивиться,що за книжки!
Налетай, купувай,
Цікаве впізнай!
(Діти підходять та «покупають» книжки)
1) Розповіді дітей.
Учні: Народні казки створював сам народ, тому вони не мають певного автора. Вони передавалися із уст до уст, від батьків до синів, від дідів до онуків. Казки вчать нас мудрості, завжди подають надію на краще життя,вчать нас добру і мудрості. Вони показують, що не треба боятись допомогти ближньому, захистити знедолених, зробити добру справу. І, навпаки, гостро засуджують жорстокість, злобу, егоїзм, заздрість.
Учні : Казка– вигадана історія з дивами, в якій добро перемагає зло.
- Чому вчать казки? За що їх так люблять діти та дорослі?
2) Робота в групах
Учитель: -Ми проведемо гру «Чи знаєш ти казки».
Учні підготували уривки казок ,фрагменти яких представлять у вигляді лялькового театру. Завдання учнів відгадати з якої це казки і визначити головну думку.
3) Лялькова вистава до українських народних казок : «Лисиця та їжак», «Лисиця та журавель» , « Кривенька качечка».
3.Крамниця- «Співуча».
Закликач:
Ярмарок у нас багатий,
Можете всього придбати.
А у нас товар скромніший
покупай пісні скоріше!
Учитель: -А що скажете ви ,продавці , лавки «Співуча»?
1) Розповіді дітей:
Учні : Українці, як соловейки - співучий народ. Кажуть, де три українці, там цілий хор. Споконвіку наші предки мали хист до співу. Ще змалку знали вони багато пісень, колядок, щедрівок. Послухайте одну із них.
Діти « купують» пісні і обґрунтовують свій вибір. Спів-інсценізація пісні « Вийшли в поле косарі».
Учень: Народна пісня – невеличкий усний віршований твір, що співається. Перший жанр усної народної творчості, з яким людина знайомиться з перших днів свого життя, - це колискові пісні. Коли в сім’ї народжується дитина, поруч з нею постійно знаходиться матуся. А коли вона кладе дитя спати, то співає пісні.
Учитель: -Як матуся співає ці пісні? (тихо, спокійно, ніжно,..).
- Яке призначення колискової пісні? (Щоб дитина спокійно заснула).
-Так, діти, бо матуся за допомогою колискової пісні передає свою любов і ніжність до своєї дитини, бажання бачити своє дитя щасливим, здоровим, розумним. Матуся співає пісню і в ритм гойдає колиску.
- Ця група дітей підготувала для вас колискову пісеньку, яку мабуть матуся співала і для вас, або для вашого братика чи сестрички?
2)Діти співають колискові пісні, тримаючи у руках ляльку .
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
«Одягну в неділю рано вишиту сорочку».
4. Крамниця – «Скоромовна» .
Учитель: Про що розкажуть нам продавці цієї крамниці?
Закликач:
Купуйте скоріше товар наймудріший.
Підходьте до нас,пригощати будем вас!
1) Розповіді дітей
Учні: Своєрідним фольклорним жанром є скоромовки. Їх цінність полягає в тому, що в них підбираються слова, вимова яких вимагає певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції, що підвищує культуру мовлення. Наш народ любить скоромовки тому, що їх виконання сприймається як весела забава: той, хто прагне швидко продекламувати скоромовку, часто потрапляє в кумедне становище, «спотикаючись» чи перекручуючи слова.
(Діти «купують» скоромовки,готуються їх швидко читати).
2)Конкурс на краще виконання скоромовок:
5. Крамниця «Загадкова» .
Закликач:
Я тут стою,щоб свій товар продати
Заходь до нас та спробуй відгадати.
(Кожна група «купує» загадки та відгадує їх)
Учні: Загадка – це цікава задача. Вона має форму питального, або розповідного речення, в якому слова часто римуються. У загадках називається не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками.
Учитель: А послухайте,яку я загадку «купила»?
-Що на ярмарку не купиш?(Розум)
6. Слова вчителя.
- Усна народна творчість примножується і в наш час. Змінюється життя , відношення до нього. З’являються нові прислів’я , приказки , загадки, легенди,пісні, тощо.
В нашому класі теж є майбутні літератори, діти які пишуть вірші і казки.
(« Крісло автора».) Учні читають свої твори.
ІУ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Учитель: Наша подорож по ярмарку закінчується.
Повні кошики товару
Закупилися на славу.
Час додому повертати
І покупки розглядати.
- Що ви придбали на ярмарку?
- А які ще жанри усної народної творчості ви знаєте? (ігри,легенди,прикмети,байки,гуморески,кричалки,примовки,колядки,щедрівки,ігри з піснями та хороводами…)
- Що цікавого запам’ятали на ярмарку?
Учитель: - Усе, що ми придбали на ярмарку, - ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити ".
Я бажаю вам, щоб завжди на ваших столах був достаток.
Щоб було що продавати.
За що купувати.
Щоб родила щедро нива.
Щоб у хаті все, як слід
Щоб довіку був щасливий
Український славний рід!
( Під пісню «Ярмарок» дітей та гостей пригощають солодощами, яблуками, побажаннями).


23.02.2015, 19:36 --------------------------

Категория: ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ | Добавил: Irinanov Просмотров: 3947 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 4.5/2
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 1
Гостей: 1
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ

Україна. Кривий Ріг