Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ

Урок з літературного читання у 2 класі Тема. Іван Андрусяк. «Третій сніг»
20.11.2018, 18:02
  • Автори: 
    • Ірина Лагола, викладач дитячої літератури, спеціаліст вищої категорії
    • Людмила Свиріпа, викладач-методист, спеціаліст вищої категорії 
  • Заклад: КЗЛОР «Бродівський  педагогічний коледж імені Маркіяна Шашкевича» Львівської обл.
  • Тема: Іван Андрусяк. «Третій сніг»
  • Спрямування: літературне читання 2 клас

Мета. Познайомити учнів з творчістю І.Андрусяка та його твором «Третій сніг»; доповнювати, поглиблювати знання про життя тварин взимку, формувати навички зв’язного мовлення, збагачувати словниковий запас; розвивати монологічне та діалогічне мовлення, вміння аналізувати текст; виховувати бережливе ставлення до природи, вміння відчувати красу слова і його роль у тексті.

Обладнання: Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 1,2 класах. – Львів: Видавництво Старого Лева. – С.36-39; тестові завдання, ілюстративний матеріал.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

  1. Привітання.
  2. Мовна розминка.

Їжак, їжаченя їздять по гриби щодня.

Їжачиха помагає, сироїжки їм збирає.

ІІ. Мотиваційна підготовка до сприйняття нової теми.

Робота за картиною А.Пластова «Перший сніг».

  • Погляньте на картину. Яку пору року змалював художник?
  • Як ви гадаєте, який колір переважає взимку?
  • Цей колір теплий чи холодний?
  • Які ще кольори можна побачити на картині?
  • Чому холодні кольори використав художник?
  • Як ви здогадались, що на картині змальований початок зими?
  • Чим вражені діти? Чому зупинились на порозі?
  • Який настрій у дітей?
  • Чому вони радіють, побачивши сніг?

ІІІ. Первинне ознайомлення з текстом твору.

Послухайте оповідання Івана Андрусяка «Третій сніг» і подумайте: чи однакові почуття в художника і автора тексту.

  1. Читання тексту вчителем.
  2. Словникова робота.

страхопуд – людина, яка всього боїться;

вітролом – гілля, що поламане вітром;

клапті – шматки чого-небудь;

мікстура – рідинна суміш кількох лікувальних речовин;

узлісся – смуга  на краю лісу;

хропун – той, хто голосно хропе;

закомарки – схованки.

  1. Короткі біографічні відомості про письменника.

Іван Андрусяк – сучасний український письменник, живе і працює в Києві. Пише твори для читачів різного віку, а для учнів початкової школи – оповідання, вірші, казки. Сьогодні ми прочитаємо уривок з оповідання «Третій сніг».

ІV. Опрацювання змісту твору та образних засобів.

  1. Ланцюжкове читання тексту.
  • Як ви розумієте вислів «від гріха подалі»? (побоюючись можливих неприємностей, відмовлятися, передбачаючи небажані наслідки чого-небудь).
  • Що означає вислів «очі стали великі і круглі»? (злякалась); «береженого Бог береже»? (бути пильним, обережним, начуватись).
  • Як ви думаєте, а як правильно поставити наголос в слові береженого? (бережений – дбайливий; наприклад: дбайливо бережені книжки. Бережений – обережний; береженого й Бог береже).
  1. Вузлик на память.

Терен – це колючий кущ родини розових, має темно-сині їстівні плоди з терпким кисло-солодким присмаком. Це морозостійка, світлолюбива рослина, поширена на території України. Росте на узліссях, по чагарниках, долинах річок.

  1. Ігрова розминка.
  • Які ви знаєте загадки про їжачка? («Колючий клубочок прибіг у садочок», «У кубельце їжу носить, стріне вас – ховає носик», «Кожушок із голочок, хто, скажіть, це…(їжачок)».

«У норі під старим дубом,

Звір живе з колючим чубом.

Не боїться він страшних

Хижаків всіх лісових.

Не підступляться лисиці,

Не з’їдять його куниці,

Вовк не вкусить аж ніяк

І зовуть його… (їжак)».

  1. Хвилинка-цікавинка.

Звуть цю тварину так здавна. Це даньоруське слово означало «колючий». Воно пов’язане із грецьким словом «якліс» – гадюка, тому й означає «той, хто поїдає гадюк». Крім гадюк, його здобиччю стають черв’яки, слимаки, жаби, ящірки, миші, яйця птахів, що гніздяться на землі. Міцні колючі голки, якими вкрита спина їжака, надійно захищають його від ворогів. У випадку небезпеки він швидко згортається у колючий клубок. Їжак – нічна тварина. Він спить у своїй схованці, а вночі виходить на пошуки їжі.

Чому малюють їжаків з яблуками на землі? Вважають, що їжаки наколюють лісові яблука для того, щоб кислий сік, який стікає по голках на шкіру, виганяє бліх. Він потрібен на період зимової сплячки, оскільки їжу на зиму їжаки не запасають. У їжаків дуже добрий нюх, проте поганий зір і слух.

Їжак – це корисна тварина, бо поїдає багато шкідливих комах, гризунів. Тому вона заслуговує на охорону.

  1. Фізкультхвилинка

У володарки зими

Трішечки замерзли ми.

Грудень каже: «Пострибай!»

Січень просить: «Присідай!»

Встали – сіли, встали- сіли,

Розігріли наше тіло.

Лютий місяць нагадав:

Час нам братися до справ.

Сіли, дітки, всі гарненько.

Спинки держимо рівненько.

Книги відкриваємо –

Знання здобуваємо.

  1. Вибіркове читання.
  • Коли випав перший сніг?
  • Де жив їжак Петро? Прочитайте з тексту.
  • Якими істотами їжак уявляв людей? Доведіть це.
  • Що придумав їжак Петро, щоб перехитрити людей?
  • Чи вдалося йому це зробити? Зверніть увагу на слова «радий такому успіху».
  • Чого злякалась дитина? Знайдіть докази в тексті.
  • Чи мама знала про те, що їжаки хропуть? Які слова в тексті про це свідчать?
  • Які тварини, крім їжаків, взимку сплять? Чи є в тексті згадка про це?
  • Який настрій був в їжака?
  • Яка риса характеру їжака вам сподобалась?

V. Структурно-смисловий аналіз тексту.

  1. Читання тексту учнями мовчки.
  2. Вправи на розвиток швидкості читання.

Хто читає уважніше:

  • Знайти у тексті слова, що описують перший сніг. Коли достигають ягоди терену? На що поклався їжачок?

Хто читає швидше:

  • Зачитайте реакцію дівчинки на дивні звуки. Що відповіла мама дівчинці? Де заховався хропун , на думку дівчинки? Який висновок зробив їжак Петро?
  • Дочитай речення: «Брудні клапті першого снігу…», «В одній із книжок…», «Минулої осені, коли люди…», «Але ж гадюки нібито не хропуть…», «Ну, ведмедеві ще…».
  1. Характеристика головного героя.
  • Яким ви уявляєте головного героя твору?
  • Як він сам думає про себе?
  • Яке враження справив на вас їжак?
  • Що ви можете сказати про його вдачу?
  • Як він ставиться до людей? Чому?
  1. Аналіз жанрових особливостей твору.
  • Який за жанром твір ви прочитали? (Оповідання).
  • Чи є ознаки іншого жанру в творі? (Так, казки. Їжак діє і розмовляє, як люди).
  • Як точніше ми можемо визначити жанр? (Казкова повість).
  1. Структурний аналіз твору з творчим завданням.

Проглядове читання твору з метою виділення різних частин, які відображають перебіг подій (зачин – опис природи; основна частина – роздум їжака; кінцівка – міркування людей).

VІ. Узагальнення та підсумок прочитаного.

Тестові завдання.

  1. Перший сніг був:
  • а) білим, пухнастим, свіжим;
  • б) мокрим, липким, не мав запаху;
  • в) яскраво-білим, м’яким, іскристим.
  1. Перший сніг навівав думки про:
  • а) теплий, довгий, приємний сон;
  • б) смачну їжу весною;
  • в) застуду, ангіну і гірку мікстуру.
  1. Люди, на думку їжака, залежні:
  • а) від свого зору;
  • б) від свого слуху;
  • в) від свого нюху.
  1. Звуки під купою сухого гілля подавав:
  • а) їжак;
  • б) гадюка;
  • в) ведмідь.
  1. Гадюки впадають в зимову сплячку:
  • а) після Різдва;
  • б) після Паски;
  • в) на Здвиження.
  1. Очі дівчинки від почутого стали:
  • а) квадратні і цікаві;
  • б) великі і круглі;
  • в) допитливі та хитрі.

VІІ. Домашнє завдання.

Вміти читати текст та відповідати на запитання. Дослідницьке завдання (за бажанням): прочитати історію про їжака Петра або інші твори І.Андрусяка і розповісти про них в класі.

ДЖЕРЕЛО: https://abetkaland.in.ua/2-klas-tema-ivan-andrusyak-tretij-snig 


20.11.2018, 18:02

Категория: ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ | Добавил: yrok | Теги: тема., Іван, ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ, сніг», «Третій, класі, літературного, ЧИТАННЯ, Андрусяк., урок Просмотров: 273 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК