Моя Україна
[ Скачать с сервера (1.62 Mb) ] 23.07.2015, 18:57

Мета:  поглибити в учнів уявлення про Україну як Батьківщину кожного з нас; довести невід’ємність історії кожної родини від історії Батьківщини; пробуджувати національну свідомість, розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, пам'ять, мислення та мовлення учнів; виховувати патріотів рідної країни, повагу до її національних символів, потребу глибоко вивчати цю історію та зростати гідними людьми як своєї родини, так і України.
Обладнання. Карта України, букви «У» «К» «Р» «А» «Ї» «Н» «А», квіточки, завдання - прислів’я, комп’ютер, фонограми пісень.
Тип уроку: урок-презентація.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку. 
1. Привітання вчителя. 
Вранці сонце пробудилось, 
В росяній траві умилось. 
Перегорнуло календар – 
Ось і вересень настав… 
Поглянь, дитино, все довкола 
Так щиро посміхається тобі: 
І сонце, й небо, ліс і поле – 
Ти теж у відповідь їм посміхнись. 
Ти привітайся з днем чудовим, 
Пташками, травами, струмочком голубим, 
І знай: усе це є природа, 
Її люби, примножуй, бережи! 

2. Інтерактивна вправа «Привітайся з сусідом; із сонечком; із вітром…». 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. 
Епіграф до уроку: «Виростай, дитино, й пам’ятай:  Батьківщина – то найкращий край» 
- Діти! Сьогодні на уроці ми будемо говорити про чарівну землю, багату і щедру, співочу, сповнену краси, землю, прекраснішої від якої немає в світі. 
… Буває, часом сліпну від краси. 
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, 
Оці степи, це небо, ці ліси, 
Усе так гарно, чисто, незрадливо, 
Усе як є – дорога, явори, 
Усе моє, все зветься … Україна. (Л.Костенко) 

У всіх людей одна святиня, 
Куди не глянь, де не спитай. 
Рідніша їм своя пустиня, 
Аніж земний в пустині рай. 
Нема без кореня рослини, 
А нас, людей, без Батьківщини. 
 - Кожна людина з великою любов’ю і душевним трепетом згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її дитинство, дитинство з дивосвітом-казкою, з материнською ласкою у затишній батьківській оселі. То родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини, то її велике «Я», з якого починається людина, родина, батьківщина і вся наша велична й неповторна у світі Україна. 
 - Як маленькі струмочки, вливаючись у більші, творять потічки, потоки, а ті – річки, а ріки – море, так і ми творимо сім’ї, родини, рід, а з родів складається велике, святе і рідне всім родам – народ. 
 - Ми з вами всі - український народ, який складається з родин малих і великих, дружних і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша країна збагачується маленькими родинами. І якщо складемо всі родини — це весь український народ, вся Україна.     Найдорожчий, безцінний скарб, що має людина – це здоров’я. Без нього немає повноцінного, радісного, щасливого життя. То нехай же річка буде повноводною, а родина наша українська – красивою, щасливою і здоровою. 
Немає нічого дорожчого на світі, 
Ніж дивне щастя жити на Землі 
В здоров’ї кожній квіточці радіти, 
І посміхатися навіть уві сні. 
Безцінний скарб, що ми здоров’ям звемо, 
Із юних літ нам треба берегти, 
Адже нічого більше нам не треба, 
Щоб тільки всі здорові були ми. 

Міцна, здорова родина здатна зрощувати плоди любові і злагоди, що є запорукою розквіту міцної, успішної, багатої держави – Україна. Бо сильна сім'я, родина, рід — це міцна держава. 
ІІІ. Робота над темою уроку. 
1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». 
- Діти, а що для вас Україна? 
( це рідний край, де я народився, живу, де живуть і працюють мої батьки; це земля,  на якій народився видатний український поет і художник Т.Г.Шевченко; це ліси та парки, гори, ріки і степи; це вулиця, на якій я живу, школа, мої друзі; це моя родина: тато, мама, сестричка, бабуся, дідусь, рідна домівка)
 - Які слова спадають вам на думку, коли ви промовляєте слово Україна?  (Діти говорять: рідна, найдорожча, квітуча, прекрасна, привітна, щедра,хлібосольна.)  
                         Щедра                        Квітуча 

            Рідний край            Рідна мова                 Т.Г.Шевченко 

                                                    Україна 
                                  Родина                     Ліси, парки 

                Гори,                            ріки                           Пісня 

                                   Хлібна                  Найдорожча 

2. Подорож по Україні. 
- Сьогодні ми побуваємо у різних куточках України i навіть потрапимо у минулі часи. А допоможе нам в цьому незвичайна електронна книга «Моя Україна». 
I сторінка «Україна – незалежна держава» (довідкове бюро) – слайд 2 
 Пісня О.Злотника «Розкажи про Україну» 
- Така країна варта, щоб її поважали, цінували й любили. Україна - одна з найбільших держав у Європі. В енциклопедії сказано: «Україна - держава у Схiднiй Європі, територія якої простягається iз заходу на схід на 1 316 км. На її території проживає 48 млн. людей». Наша Україна - незалежна держава. В цьому році 24 серпня їй виповнилося 23 роки. 
- Як ви розумієте слово «незалежна»? - Коли вона стала незалежною? (24 серпня 1991 року Верховна Рада України проголосила Акт незалежності та створення самостійної держави). 
- Україна як незалежна держава дуже молода. Але історія нашої країни сягає глибини віків. Це держава із цікавим минулим, багатою культурною спадщиною, давніми народними традиціями. 
- Подивіться уважно на карту України. Простір землі, яку заселяють українці, є такий великий, що аби перетнути його пішки з заходу на схід, треба йти 90 днів, долаючи щодня 30 км. За площею серед Європейських держав вона поступається лише Росії. 
Найбільші міста в Україні – це Київ, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса, Запоріжжя, Львів, Кривий Ріг, Миколаїв. В Україні живуть різні народи. Близько 77% населення нашої держави складають українці. Крім українців, тут вільно живуть люди інших національностей: росіяни, білоруси, поляки, чехи, молдовани, греки, татари, румуни та інші. На території України проживає понад 110 національностей. І всі вони знайшли в нашому краї свою Батьківщину. 
II сторінка «Київ – столиця України» (фольклористи) – слайд 3 
- Яке велике місто розкинулося на берегах Дніпра? 
- Як називається центральна вулиця Києва? 
Київ названий одним з найзеленіших міст нашої країни. Особливо красиві його вулиці навесні. 
- Як ви вважаєте, чому саме навесні? 
- Яке дерево є символом міста i його листок зображено на гербі Києва? 
- Як виник Київ? 
(Діти розповідають легенду про заснування Києва) 

III сторінка «Сторінки історії» (група істориків) – слайд 4 
Iсторiя нашої Батьківщини сягає тисячоліть. Але сьогодні ми заглянемо не так далеко: у часи Київської Русі - могутньої i славної держави. З літописних джерел відомі імена її правителів: князя Олега, Ярослава Мудрого, Володимира Мономаха. Всі вони дуже багато зробили для того, щоб держава стала ще міцнішою, кращою. А Володимира Мономаха так поважали в народі, що називали «красним сонцем». Він залишив для своїх дітей Повчання, в якому вчив, як треба жити, працювати, поводитися серед людей. 
Згадуючи про історію, хіба можна забути про козаків. Слово «козак» означає «вільна людина» Хто ж вони такі? На долю козаків випала велика i тяжка праця - бути оборонцями рідної землі від турків та татар. Вони відбивали у них невільників, приймали на себе перші удари ворогів. 
IV сторінка «Державні символи України» (українознавці) – слайд 5 
- Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої державні символи. (Символ – це умовне позначення будь-якого предмета чи явища.) 
- Які символи України ви знаєте? 
Герб - символічний знак, ключ до історії роду, міста, держави. Герби бувають різні: на них зображують рослини, звірів, птахів. Цей знак свідчить про те, чим славна держава, що символізує її могутність. Яким є наш Герб розкаже Ярослав.
Наш Герб – тризуб. 
Це воля, слава й сила. 
Тризуб – немов одна сім’я єдина. 
Де тато, мама і дитина. 
Живуть у мирі і любові 
На Україні вільній, новій! 
- Зображення тризуба на території нашої держави має дуже давню історію. За часів Київської Русі (Х –ХI ст.) бачимо тризуб на золотих і срібних монетах Ярослава Мудрого Тризуб означає триєдність життя – батько, мати і дитя, котрі символізують силу, мудрість, любов. Якщо придивитись уважно до Герба, то можна ще скласти слово з його частин - «воля». Адже до волі завжди прагнув український народ. 
Другим символом є Гімн. (Це грецьке слово, що означає урочисту, похвальну пісню на честь богів і героїв.) 
Слова палкі, мелодія врочиста… 
Державний Гімн ми знаємо усі. 
Для кожного села, містечка, міста – 
це клич один з мільйонів голосів. 
Це наша клятва, заповідь священна. 
Хай чують друзі й вороги, 
Що Україна вічна, незнищенна, 
від неї ясне світло навкруги. 
- Хто написав слова Гімну? (Павло Чубинський 1863 р.). 
Державний прапор України – третій символ. 
Роль прапора - бути попереду, вести людей за собою. 2 вересня 1991 року над будинком Верховної Ради України було піднято синьо-жовтий національний прапор. Вірш про прапор підготувала Євгенія. 

Прапор – це державний символ. 
Він є у кожної держави. 
Це для всіх ознака сили. 
Це для всіх ознака слави. 
Синьо-жовтий прапор маєм: 
Синє – небо, жовте – жито. 
Прапор свій оберігаєм. 
Він святиня, знають діти. 
Прапор свій здіймаєм гордо. 
Ми з ним дужі і єдині. 
Ми навіки є народом 
Українським в Україні. 

                                Фізкультхвилинка
А зараз, любі дітки, вийдіть  з-за парт, трішки порухаємось, потанцюємо. Я показуватиму, які саме рухи треба виконувати, а ви за мною повторюватимете. Ми часто будемо робити такі хвилинки відпочинку на уроках. Під час цих хвилинок нам треба стати зручно, але так, щоб не заважати іншим учням у класі.
(Діти виконують танцювальні рухи, за зразком учителя, під пісню " Я маленька українка").
V сторінка «Літературна. Творча» - слайд 6 
1.    Доповнення вірша, добираючи риму. 
- Давайте спробуємо підібрати риму до вірша про Україну. 
Ось небо блакитне і сонце в зеніті! 
Моя Україна найкраща у …. (світі!) 
Моя Україна – це ліс і озерця, 
Безмежні степи і чарівні … (джерельця.) 
Красиві пейзажі і гори високі, 
Маленькі струмочки і річки… (глибокі.) 
Міста старовинні і замки прекрасні, 
Великі будови і дуже …(сучасні.) 
Сади чарівні, мальовничії села, 
Моя Україна – це пісня … (весела.) 
Це щира, багата, як світ її мова, 
Крилата така, мелодійна … (чудова.) 
Її обереги верба і калина, 
Найкраща у світі – …( моя Україна.) 
Бо нам найрідніші Вітчизна і мати. 
То як же нам, дітям, її не кохати! 
Моя Україна – козацькая слава! 
Така волелюбна й мирна … (держава.) 
Вона дорога нам, і рідна, і мила, 
Бо світ перед нами, як мати, … (відкрила.) 
Вітчизна свята, дорога Україна, 
Для кожного з нас ти у світі – … (єдина.) 

- Без яких народних символів ми не уявляємо Україну? (Верби і калини) – слайд 7 
2. Робота з прислів’ями. 
Існує багато прислів’їв, приказок про нашу рідну землю. Що саме говорить народ про рідну Батьківщину ми зараз дізнаємося попрацювавши в парах. 
Робота в парах (завдання: утворити прислів’я з поданих слів): 
– За рідний край життя віддай. 
- Рідна земля і в жменьці мила. 
- Де не є добре, а вдома краще. 
- Людина без Вітчизни, що соловей без пісні. 
- Добре тому, хто в своєму домі. 
- Батьківщина-мати, умій за неї постояти. 
- Що країна – то родина. 
- З рідної сторони і ворона мила. 
- За морем тепліше, а вдома миліше. 
- Кожен край має свій звичай. 
- Де рідний край, там і рай. 
- Без верби і калини нема України. 
- Де срібліє вербиця, там здорова водиця. 
3. Бліц – турнір «Моя Батьківщина». 
- А тепер проведемо змагання між рядами: Бліц - турнір «Моя Батьківщина». В якому ж ряду діти були уважнішими, спостережливішими, ми дізнаємось, коли отримаємо відповіді на поставлені запитання. 
1. Скільки кольорів має прапор України?            
                                                                     (Два.) 
2. Як співають і слухають Гімн? (Стоячи.) 
3. Синонім до слова «держава»? (Країна.) 
4. Що зображено на державному Гербі? (Тризуб.) 
5. Яка головна річка України? (Дніпро.) 
6. Які моря є в Україні? (Чорне й Азовське) 
7. Коли святкується День Незалежності України? (24 серпня) 
8. Хто є Президентом нашої держави? (Петро Порошенко) 
9. З якою державою Україна межує на сході? ( З Росією.) 
10. Як називають людину, що любить свою Батьківщину? (Патріот.) 
11. Закінчить прислів’я: «Нема без кореня рослини, а нас людей без …(Батьківщини.) 
12. Хто був, є і залишається в серцях українців Кобзарем? (Т. Шевченко.) 
Перемогу отримує той ряд, який виборов найбільше квіточок за правильні відповіді. Рахуються квіточки і підводиться підсумок змагання. 

IY. Підсумок уроку. 
1. Бесіда за віршем на останній сторінці електронного посібника-слайд8 
- Прекрасна наша українська земля, щедра, багатобарвна, рідна, єдина. Але, щоб наша держава була завжди вільною, незалежною, а її громадяни, незалежно від національності, - щасливими, потрібно наполегливо працювати кожному з нас, лишати після себе хороший слід на Землі, творити добро, вірити в щасливе майбутнє нашої країни, любити свою Батьківщину.
 
Красивий, щедрий рідний край 
І мова наша солов'їна. 
Люби, шануй, оберігай 
Усе, що зветься Україна! 

2. Гра «Кола по воді» (придумати означення до слова Україна, які починалися б буквами У, К, Р, А, Ї, Н, А ).

Звучить пісня М.Мазур «Нова Україна моя » 

- І на згадку про наш урок я хочу вручити кожному «Повчання Володимира Мономаха дітям». 


Y. Домашнє завдання. 
Прочитати «Повчання», запам’ятати і старатися дотримуватись порад Володимира Великого, вклеїти в щоденник.

Категория: ПЕРШИЙ УРОК 1 ВЕРЕСНЯ | Добавил: yrok | Теги: моя, Україна, ПЕРШИЙ УРОК 1 ВЕРЕСНЯ
Просмотров: 4505 | Загрузок: 924 | Рейтинг: 3.7/3
Всего комментариев: 0
avatar