Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » УКРАЇНСЬКА МОВА

Біжить у море річка безупинна… В.Лучук «Скільки рік в Україні ?» С.Жупанин «Загадка».
Шановні відвідувачі сайту, якщо Ви помітили непрацююче посилання

повідомте, будь ласка, адміністрацію сайту. Напишіть про це у коментарях. Дякуємо за співпрацю!

25.11.2011, 21:58
Тема уроку . Біжить у море річка безупинна…
В.Лучук «Скільки рік в Україні ?»
С.Жупанин «Загадка».
Мета уроку . Формувати навички правильного свідомого виразного читання (інтонування); вдосконалювати вміння орієнтуватись у книгах довідкового характеру, бажання вибирати книги з орієнтацією на задану тему; сприяти розвитку критичного мислення; пробуджувати зацікавленість до оточуючого світу, сприяти вихованню бережливого відношення до природи (річки), бажання піклуватися про неї .

Обладнання уроку. Велика ілюстрована енциклопедія водойм, Словники синонімів, карта з виділеними річками, картина рідної річки Конки, фотографії учнів класу біля річки, записи на дошці.

Тип уроку. Комбінований.

Методи і прийоми ,форми.
Дидактичні ігри; парна і групова форма роботи;
методика «Гронування»;
«Щоденник подвійних нотаток».

Хід уроку
1. Організаційний момент .
1). Вчитель Пролунав дзвінок
Починаємо урок
Працюватимем старанно ,
Щоб почути у кінці ,
Що у нашім третім класі
Діти просто молодці.

2). Створення середовища для навчання.
Вітання. Діти говорять один одному компліменти і дякують.

2. Актуалізація опорних знань.
1.Про «Зайве слово».
Послухайте групу слів і виділіть в ній «зайве» слово. А ті слова ,
що залишилися ,- назвіть узагальнюючим словом .
Червоний, слово, синій, жовтий, чорний.
(«Зайве» - слово; всі інші –кольори.)
Вівця, корова, ворона, собака.
(«Зайве» - ворона; всі інші – тварини ).
- Подумайте і пригадайте схожі завдання.
(Діти продовжують гру в своїх групах).

2.Робота над текстом Євгена Гуцула «Якого кольору слова».

а). Конкурс на кращого читця оповідання Є.Гуцула «Якого
кольору слова», (Переможець не один учень ,а група) та на
кращого «орієнтира» в тексті).

- Вибіркове читання.
- Які слова написані про рідну матір?
- Прочитати абзац, як роздум міркування.
- Які слова уявляються автору синіми?
- Прочитайте абзац, де говориться про колір осені.

б). Додайте речення.
- Улюблений колір автора …-синій.
-(Міркування)
Адже в його уяві небо чисте, по-молодому усміхнене. Воно синіє,
наче там висіяно море волошок ,і фіалок ,і півників ,і ще всячину квітів ,що не в’януть , хоч і спека ,і не схиляють голівок у жалобі, хоч би як сонце пекло.
Мабуть ,тому Євген Гуцало і вподобав дивитись на небо ,що з
поміж усіх кольорів найдужче любив синій . Він йому скрізь увижався , й коли бачив синє чи чув враз йому ставало добре , він
був щасливий , і душа його сміялась й грала так , як грають проти сонця збиті на ставку бризки води .
- Мій улюблений колір-…
- Таким я уявляю слова-…

в). «Намалюй» кольори цих слів.

Осінь – (жовтий ) бо восени – дозрівають усі грушки в нашому саду , всі яблука. Спершу світяться поміж листям молоденьким полум’ям, потім починають потроху падати на землю , згодом рясніше. Й одного дня залишається на гіллі саме тільки жовте, недогоріле листя.

Завірюха-

Темрява –

Посмішка-

Горе-

г). Презентація творчих робіт (позаурочна діяльність ).(додаток).
Сенкан.
Я малюю свій настрій

д). Склади міркування
Вимовляю слово «мама» - і ввижається мені____________


3.Мотивація навчальної діяльності.

1.Вправи на формування уміння слухати і говорити.
а). Робота з загадками
- Через луки край села
Не дорога пролягла ,
А синенька стрічка
Вона зветься … (річка ).

- Тече, тече – не витече ,
Біжить, біжить – не вибіжить.
(Читання загадки з підручника кращим учням )
- Наче скло прозоре
в’ється синя стрічка.
То біжить у море
бездушна … (річка)
( Степан Жупанин )

б). Гра «Доповни речення»,/метод «Гронуванняя».
Падали в річку краплини.
З неба падали краплини в річку.
З неба падали краплини в глибоководну річку.
Зривалися з неба і падали в глибоководну річку важкі краплини .


в). Читання слів – анаграм.
- Прочитайте, як говорять про річки.
вненапин (невпинна)
хлибурва (бурхлива )

чамальовни (мальовнича )
каглибо (глибока )
сьгірка (гірська )

-Які ще слова можна сказати про річку ?
(Звивиста, стрімка, весняна , мілка, вузька, широка, чиста і т.д. ).

4.Вивчення нового матеріалу.

1.Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, можете зробити припущення, про що саме буде мова йти у
нас на уроці , у новому тексті?
-На уроці ми познайомимося з віршем українського поета Володимира Лучука «Скільки рік в Україні»
2.Відомості про автора. Портрет автора
3.Дослідницька робота учнів (додаткова позаурочна діяльність).

1 група учнів. Читають фрагменти віршів чи оповідань про річки, називають авторів.
Тарас Шевченко «Тече вода з – під явора»
Микола Вінграновський. «Сама собою річка ця тече»
Ліна Костенко. «Берізки по коліна у воді»
Максим Рильський. «Річка».
2 група учнів: «науковці»
Це цікаво знати
Погляньте на карту України. Вона ніби вишита блакитними нитками річок. В Україні нараховується понад 73 тисячі річок.
За слов’янськими легендами Сонце мало за дружину водяну богиню Дану. Це ім’я перекладається як «ріка». Назви багатьох українських річок мають корені «дан»
(«дн»).
Найбільші ріки України (таблиця).

Назва Загальна довжина
(км) Загальна довжина в Україні (км)
Дніпро 2201 981
Дністер 1362 705
Сіверський Донець 1053 671
Південний Буг 806 806
Десна 1130 591
Західний Буг 772 392
Прут 967 271
Прип’ять 748 261
Тиса 966 201

5.Фізхвилинки для відпочинку
Хмарка сонечко закрила ,
Ми ж ті слізки позбираєм ,
У травичці пошукаєм .
Пострибаєм, як зайчата ,
Політаєм, як пташата ,
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили ручки й ніжки .
Всі веселі ? От чудово.
А тепер до праці знову.
Встало вранці ясне сонце.
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати ,
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли, встали – сіли,
Бачте, як розвеселили.
Стало й сонце танцювати,
Нас до кола закликати .
Нумо, разом !Нумо, всі !
Потанцюймо по росі !

4.Опрацювання вірша В.Лучука «Скільки річок в Україні?»
а). Читання вірша вчителем
б). Відслідковуємо ці ріки на карті України.

5. Словникова робота
Рине - бурхливо тече.
Террикон – насип з пустої породи біля шахти .
Гін – частина шляху.
Свічадо – дзеркало .
Зорять – дивляться.
Пруг – край чого-небудь .

6. Робота над правильним виразним читанням .
а). Читання вірша « Буксиром» та « Дощиком».

7.Практична робота для розвитку критичного мислення учнів.

а). Щоденник подвійних нотаток .
(Читання йде паралельно із нотуванням ).
Провести вертикальну лінію посередині аркуша паперу.
Записати епізод або слово, яке вразило найбільше , або нагадало щось із власного досвіду , життя , може здивувало. Прокоментувати цей запис , що примусило його виписати?
На які думки наштовхнуло.

б). Коментарі учнів після читання.
в). Загальні запитання вчителя.
- Що запам’ ятали ?
- Про що думали під час читання ?
- Яке найважливіше повідомлення в цьому вірші?
- На які питання цей вірш не дав відповіді ?
- Якщо б цей вірш змогли б написати ви , щоб змінили ?
- Чим саме автор утримав вашу увагу?

8.Творча робота(3гр.) додаткова позаурочна)
1.Сенкан.
2.Вірші складені дітьми.
3. Загадки.

5.Закріплення вивченого матеріалу.

3група учнів звітує .( Якщо матеріалу недостатньо, доповнює вчитель ).
1). Виразне читання вірша В.Лучука «Скільки рік в Україні?»(ланцюжком).
Багато річок є на землі . У кожного своя назва, своя вдача. Навіть найменша річечка, яка щедро ділиться з нами своєю водою, варта уваги і прихильності . На нашій картині зображено фрагменти річки, яка протікає через наше місто.
- Як називається наша річка?
По легенді колись і наша річка була глибока і повноводна, а потім стала маленьким потічком. Та руки людей знову перетворили її в красуню.
Але ось уже декілька років наша річка починає втрачати свою привабливість . На острові вирубуються красуні-ялинки. Від відходів, які впадають у річку, вмирають рибки. Білі лебеді переселилися в інше місце.
Ой ти, річко синьоока
Ти ж була колись глибока,
І сумуєм ми з тобою
Під плакучою вербою.
Вважалося великим гріхом кинути у воду сміття чи каміння. Не
можна було бити по воді. Люди вірили, що вода має велику цілющу силу, і любили молитися біля неї. Розчищали навіть найменше джерельце, обкладали його камінням, залишали біля нього зроблений з лика кухлик, щоб кожен міг напитися джерельної води. Бо знали, що це майбутній струмочок малої чи великої ріки.

5. Підсумок уроку.
- Яка річка є символом України?

6 Домашнє завдання.
а). Виразне читання вірша В.Лучука «Скільки рік в Україні ?»
б). Завдання для творчих груп дітей та батьків
Підготовка до наступної теми «У світі тварин».
(Записано листочках ).
2група(Пошук) 1група(Науковці) готують науковий матеріал 3група Творча Сенкан
а). Загадки про тварин а). Це цікаво знати .
б). Розповіді «Як ви спілкуєтесь з домашніми тваринами» б). Про тварин (дослідники)
в). Шукачі слів(Словникова робота, синоніми і т.д.)
г). ілюстратор
Категория: УКРАЇНСЬКА МОВА | Добавил: Svitla
Просмотров: 4168 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 3.0/2
Всего комментариев: 0


Схожі матеріали
avatar
ДОВІДНИК