Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » УКРАЇНСЬКА МОВА

Інтегрований урок (українська мова та природознавство) 3 клас
(38.7 Kb) ] 02.02.2018, 17:00

Вітер – невичерпне джерело енергії

Як «приручити « вітер?

Використання енергії вітру людиною.

Спостереження за збігом однакових

приголосних на межі префікса та кореня.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                         Підготувала:

                                                                              вчитель початкових класів

                                                                              ЗОШ І-ІІІ ступенів  №2

                                                                              м. Городка

                                                                                   Заворотна Т.В.

Тема: Вітер – невичерпне джерело енергії

Спостереження за збігом однакових приголосних на межі префікса та кореня.

Ключові компетентності:

  • активізувати пізнавальну діяльність учнів;
  • розвивати творче мислення та мовлення учнів;
  • формувати здатність орієнтуватися в часі, відведеному на виконання поставленого завдання;
  • удосконалювати навички продуктивної співпраці в команді (в парі);
  • збагачувати словниковий запас;
  • узагальнити та закріпити знання учнів з розділу «Будова слова».

Як «приручити « вітер? Використання енергії вітру людиною.

 

Предметні компетентності

Українська мова: спостерігати за збігом однакових приголосних звуків на межі префікса і кореня; удосконалювати правильну українську вимову; розвивати увагу, спостережливість; виховувати інтерес до слова.

Природознавство: навчати учнів характеризувати вітер, як невичерпне джерело енергії; розвивати уміння порівнювати, класифікувати, робити висновки;виховувати дбайливе ставлення до об’єктів природи, її багатств.

Обладнання:тлумачний словник, відеоролик  про значення вітру, картки для самостійної роботи.

Тип уроку. Урок-інтеграція (українська мова, природознавство).

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

Вправа «Один одному – разом»

Вчитель.     Світ прекрасний навколо тебе –

                    Сонце ясне і синє небо,

Учень.         Птахи і звірі, гори і ріки –

                    Нехай він буде таким навіки!

Всі разом.  Нехай людина добро приносить,

                    Бо світ навколо любові просить.

 

  • Діти, заплющте очі та уявіть теплий сонячний день. Для того, щоб наш урок був ясним, теплим, радісним доторкніться до сонечка, яке є у вас на партах і зарядіться позитивною енергією.

Ми працюємо сьогодні у групах. Кожна група має свою назву

  1. Творча група 
  2. Група «Науковці»  
  3. Група «Знавці української мови»

4)   Експертна група      

5)   Група «Синоптиків»   

6)   Група «Народознавча»

 

 

 

ІІ. Актуалізація знань.

(Дві групи виконують індивідуальні завдання, всі інші працюють із вчителем.)

 

  1. Завдання для «Знавців української мови»

На картках вставити з-  чи  с-.

Ро…плітати, бе…ділля, бе…вітряний, ро…писка, бе…водний, ро…в’язка, бе…соння, ро…дерти.

 

  1. Завдання для творчої групи

Заміни одним словом ціле речення за допомогою префікса без-.

Наприклад: Комахи, що не мають крил – безкрилі.

Острів без людей – безлюдний.

Степ, який не має меж – безмежний.

Правильна відповідь – безпомилкова.

 

  1. Гра «Складалочка – моделювання».

Вчитель називає слово, а діти придумують слово з префіксом  роз-, без-.

Плести, малювати, шум, мити, горнути, вода, хмара, барви, везти.

Слово називає той, хто отримав у руки сніжку.

ро                       малювати                              бе                          барвний

ро                       мити                                      бе                           хмарний

ро           З          плести                                   бе         З                водний

ро                       горнути                                 бе                           шумний

 

 

  1. Формування задуму висловлювання

Читання загадки з підручника

Розгадування загадки

Хоч безкрилий я літаю,

Хоч безротий я гуду

Хоч безрукий я зриваю

З гілля фрукти у саду.

  • Чи можемо ми побачити вітер?  А як ми здогадуємось про його існування?

(Розгляд малюнків)

  1. Каліграфічна хвилинка

Зошити свої ми відкриваємо

І під нахилом тримаємо.

Сидимо рівно, не нахиляємось,

А я погляну, як ви стараєтесь.

Записати буквосполучення: Вв в ві іт те ер вітер

(Читання з довідника тлумачення слова «вітер». Група науковців)

Запишемо спільнокореневі слова до слова вітер і доберемо до них прикметники

Вітер – слабкий, західний, помірний, східний, південний

Вітерець – легенький, теплий, весняний, ласкавий.

Вітрюган – сердитий, лютий, шалений.

Вітряк – крилатий, чотирикрилий

Вітрила – білі, червоні.

Вітряний день, безвітряний день.

Провітрювати кімнату.

 

  1. Завдання творчої групи.

Вправа «Кластер». Доберіть ключові слова до слова «вітер»

 

 

  • Якою частиною мови є виділені слова у 1 стовпчику?
  • А слова біля них?
  • Якою частиною мови є слова 2 стовпчика?

Висновок. Отже, слово вітер охоплює значну кількість інших слів та різних частин мови.

  • Давайте складемо і запишемо речення зі словом «вітер».
  • Які слова допомогли відгадати загадку?
  • Випишіть їх і визначте префікси.

 

  1. Хвилинка фенологічних спостережень.

Запитання до групи «Синоптиків»

  1. Яка зараз пора року?
  2. Який місяць?
  3. Яке число?
  4. Тепло чи холодно на дворі?
  5. Який стан неба?
  6. Яка температура повітря?
  7. Чи були опади протягом дня?
  8. Чи вітряний сьогодні день?

 

ІІІ. Повідомлення теми  і завдань уроку

Сьогодні ми будемо спостерігати за збігом однакових приголосних звуків на межі префікса і кореня. А також дізнаємось про використання людиною енергії вітру.

 

ІV. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.

  1. Виступ групи «Науковці»

- Якби не було вітру, хмари б не розносилися, а випадали б дощем там, де й піднялися, - над водоймами. А над полями, лісами дощу б не було, і земля б пересохла і не родила.

- Вітерець переносить пилок з квітки на квітку, з колосочка на колосочок, від чого вони запліднюються і плодоносять.

- З лісу вітер приносить свіже повітря, насичене киснем, яке виділяють дерева. Так збагачується повітря киснем, що так важливо для життя і людей, і тварин.

- Дикі звірі в полях і лісах орієнтуються по вітру. Вони чують запахи, які приносить вітер. Якби не було вітру, вони б  не знали куди йти.

- Від вітру обертаються крила вітряка. Вісь вітряка обертається і пасом передається сила обертання жорнам, на яких мелеться зерно на борошно.

(Учитель демонструє модель вітрячка, пояснюючи силу вітру, яка діє через вал на жорна).

- За допомогою вітру приводяться в рух човни з вітрилами.

- Вітер розносить насіння трав, дерев (кульбаби, жолуді). Так розмножуються рослини.

2. Доповнення вчителя

Ще з давніх-давен, спостерігаючи за руйнівною силою вітру, людина замислилася над тим, як можна використати енергію вітру для власних цілей. Так, у Давньому Єгипті вітрові двигуни застосовували для підйому води і розмелювання зерна. Вітряки з крилами-вітрилами із тканини першими почали споруджувати давні перси.

Минуло понад п'ятдесят століть, але вітряні млини майже не змінили свого вигляду. Споконвіку в Україні на них мололи зерно.

Енергія вітру дуже потужна. її можна отримувати, не забруднюючи навколишнє середовище. Але у вітра є істотні недоліки. Вітер непередбачуваний, бо часто змінює напрямок. Іноді затихає навіть у найбільш вітряних районах земної кулі, а іноді досягає такої сили, що ламає вітряки.

Висновки

• Вітер — нетрадиційне джерело енергії.

• Енергія вітру дуже потужна. її запаси у світі значні.

• Енергія вітру не забруднює навколишнє середовище.

• У світі нині працює понад 30 тисяч вітроустановок. В Україні також є

вітрові установки.

Там де живуть люди, забруднюється повітря. Якби не було вітру, люди б мусили щоразу переходити на помешкання в інші місця.

Вітроелектростанції  завдають шкоди птахам, якщо розташовані у напрямку масових міграцій.

 

3.Перегляд відеоролика «Значення вітру»

Ми так похвалили вітерець. Невже він приносить тільки користь?

Смерч несе великі руйнування будівель, різних споруд, людські жертви. У 1969 році в Київській області смерчем зруйновано ферму завдовжки 100 метрів, 50-річне грушеве дерево вирване з корінням і перенесено на відстань 700 метрів.

У США за 50 років відмічено 7 тисяч смерчів, які нанесли країні страшенні збитки та великі людські жертви. Від грізної стихії загинуло до 100 осіб.

Короткочасний шквальний вітер – тайфун також несе людські жертви і руйнування. В 1959 році тайфун під назвою «Віра» зруйнував місто Нагою із двохмільйоннім населенням.

Тож, яка ваша думка про невидимку тепер?

         (Діти висловлюються про спорудження надійних захисних споруд, про службу метеорологів, які передбачають наближення грізної стихії.)

         Ви, діти, не перші, хто замислився над силою вітру. Споконвічно це явище природи було супутником життя і творчості людей. Про нього складено багато казок, пісень, легенд, загадок. Вітер біля поверхні землі вимірюють флюгером, а на висотах – спеціальною гумовою кулею, яка наповнюється воднем.

Єдині живі істоти, які народжують потомство на ураганному вітрі – це Імператорські пінгвіни.

 

          Фізкультхвилинка

Раз – піднялись, два – присіли,

Хай мужніє наше тіло.

Руки в боки, руки вгору,

Руки так, немов вітряк.

Ми стрибаєм і кружляєм

І низенько присідаєм.

А тепер усі ми встали

І за парти посідали.

 

4.Виконання вправи 190.

- Прочитайте слова

- Що цікавого ви помітили?

- Якщо ми йдемо в полі і налетів вітер, які ми? Знайдіть слово в тексті.

Спишіть каліграфічно, підкресліть букви, що позначають приголосні звуки, якими закінчується у цих словах префікс і починається корінь.

Диференційована робота за вибором учнів.

- Виконати завдання самостійно

- Виконати з допомогою вчителя.

Запам’ятайте! Якщо корінь починається, а префікс закінчується тим самим приголосним звуком, то відбувається збіг приголосних, Що на письмі передається подвоєнням букв: беззвучний, ввічливий, віддяка.

 

V. Узагальнення і систематизація знань

1. Гра «Розсипанка».

полі вітру Шукати в– марно шукати те, що втрачено.

на Кидати вітер слова – обіцяти і не виконувати.

здуло вітром Як – несподіване, раптове зникнення.

у свистить Вітер кишенях – немає грошей.

віє вітер Куди  – легко піддаватися чужому впливу, часто змінювати свою думку.

 


(38.7 Kb) ] 02.02.2018, 17:00 --------------------------

Категория: УКРАЇНСЬКА МОВА | Добавил: yrok | Теги: клас, (українська, українська мова, Інтегрований, природознавство), та, мова, урок Просмотров: 1780 | Загрузок: 249 | Рейтинг: 0.0/0
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 3
Гостей: 3
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ

Україна. Кривий Ріг