Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » УКРАЇНСЬКА МОВА

Повторення вивченого про прикметник. Українська мова 4 клас.
(3.08 Mb) ] 24.01.2016, 17:38

Українська мова
4 клас
Тема: Повторення вивченого про прикметник
Мета: узагальнити знання учнів про прикметник; розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу; виховувати любов та повагу до символів української землі, самостійність учнів під час виконання завдань.

ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку (Слайд 2)
Вчитель. І знову кличе дзвоник в клас –
Знання нові чекають нас.
Який девіз, діти, у вас?
Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.
Вчитель. Тож починаємо урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (Слайд 3)
Вчитель. З яким ви настроєм прийшли на урок? (Діти показують смайлики)
Який же сьогодні у нас урок? Здогадайтеся. (На дошці – віночок із стрічками)
У нас були різні уроки, а сьогодні не зовсім звичайний – це урок-віночок. (Слайд 4)
Сплетемо диво – коло сьогодні
З мальв , чорнобривців , калини ,
З барвінка, любистку , волошки, ромашки,
Щоб всіх прикрашало і оберігало.
Вчитель:А що вам, діти, відомо про український віночок?
Вправа «Мікрофон» (Діти розповідають, вчитель доповнює)
- Віночок - це плетене коло із квітів. Український віночок символізує молодість , красу. Він не просто прикраса дівчини , а й оберіг , що має цілющі властивості – знімає біль , захищає від різних хвороб , злих духів зберігає волосся гарним . Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках.
- Перший віночок для трирічної дівчинки плела мама. У нього вплітали три квітки : барвінок - квітка – тато , яка оберігає доньку, годує її ; чорнобривець – квітка – мама ,яка захищає дитину від усього лихого та виховує її ; незабудка - це сама дівчина .
- У вінок семирічної дівчини вперше вплітали гроно калини – символ дівочої краси , а по боках незабудки , барвінок , ромашки й волошки; щоб зір зберегти – червоний мак . А всього в українському вінку 12 квітів . І кожна з них виконувала магічну роль.
Вчитель. І ми будемо вплітати у вінок по одній квіточці. Але квітку можемо вплести у вінок лише тоді, коли виконаємо певне завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, а отже, сплести віночок.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми підсумуємо свої знання, повторимо вивчене про…
Вправа «Криголам» (Діти читають хором слово «прикметник») (Слайд 5)

Урок наш підсумковий,
Тому треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Правильні відповіді дати.
IV. Повторення та узагальнення матеріалу.
Вчитель. Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: число, класна робота.
1. Орфографічна розминка. Хвилинка каліграфії. (Слайд 6)
Вчитель. Для того, діти, щоб вплести першу квітку у наш віночок – яблуневий цвіт, ми проведемо каліграфічну хвилинку

-Щоб букви правильно писати ,
Хвилинку каліграфії
Нам треба розпочати .
Писатиму букви рівненько ,
Щоб були красиві , гарненькі .
Ві він ок очок
- Яке слово можно скласти?(Віночок)
А далі на нас чекає орфографічна розминка. (Слайд 7)
Слова з дошки записуємо в зошит, вставляємо пропущені букви і пояснюємо правопис.
На дошці записані слова: в…сняний, в…ликий, гріє…я, …казав, ні…ті, абр…кос, з…лений.
Вчитель. Прочитайте слова і скажіть, на які б групи ви їх поділили?
(Діти групують слова за частинами мови – іменники, прикметники, дієслова.)
Вчитель. Вплітаємо яблуневий цвіт у віночок, який є символом невмирущої материнської любові. (Вчитель прикріплює малюнок до віночка.)
2. Усне опитування. Вправа «Мозковий штурм». (Слайд 8)
Вчитель. Для того, щоб успішно виконати наступне завдання,і вплести незабудки давайте пригадаємо і швидко дамо відповіді на питання :
1) Яку частину мови ми називаємо прикметником? (Прикметник – це частина мови, що називає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?)
2) З якою частиною мови прикметник пов'язаний у реченні? (Прикметники в реченні зв’язані з іменниками.)
3) В якому числі завжди стоїть прикметник? (Прикметник завжди стоїть у тому числі, що й іменник, з яким він зв’язаний.)
4) Прикметники змінюються… (В однині прикметники змінюються за родами. Також змінюються за числами та відмінками.)
Вчитель прикріпляє квіти незабудки. Ці маленькі квіточки - символ постійності і вірності у багатьох народів світу.
3. Вибірковий диктант(Слайд 9)
Вчитель. Діти, я називаю прикметники, а ви записуєте тільки прикметники чоловічого роду.
Березневий, українська, абрикосовий, молода, розмальований, паперова, синє, вічний, іскристий, новий, сонячне, осінній, казковий.
(Діти записують слова – березневий, абрикосовий, розмальований, вічний, іскристий, новий, осінній, казковий.)
Вчитель. Підкресліть першу літеру в кожному записаному прикметнику і прочитайте слово, яке вийшло. Це слово – барвінок. Ця квітка в українців дуже шанована. Барвінок – символ життя. Він має лікувальні властивості, ним прикрашають оселі, вплітають у весільні вінки. Вплітаємо і ми барвінок у наш віночок.
4. Робота над реченнями (Слайд 10)
Вчитель. Від іменника «калина» утворіть прикметники і введіть у речення. Речення запишіть у зошит, утворені прикметники підкресліть.
1. З … вуст молодої дівчини зринає задушевна пісня.
2. … чай допомагає від застуди.
3. У багатьох селах України зустрічаються ще … гаї.
Вчитель. У якому реченні утворений прикметник вжито в переносному значенні? (У першому реченні «з калинових вуст» вжито в значенні «з червоних вуст».)
Завдання виконано, тому вплітаємо у віночок цвіт калини – символ краси і дівочої вроди, символ України. (Вчитель прикріплює малюнок до вінка)
5. Фізкультхвилинка. (Слайд 11)
6. Гра «Хто швидше? (Слайд 12)»
Вчитель. Діти утворіть від іменників прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду
Тепло – … (теплий, тепла, тепле).
Весна – … (весняний, весняна, весняне).
Сонце – … (сонячний, сонячна, сонячне).
Діти – … (дитячий, дитяча, дитяче).
Вчитель. Вплітаємо у віночок ромашку, як символ доброти і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.
7. Робота в парах над деформованими реченнями. (Слайд 13)
(Діти в парах працюють з картками)
1. Сонце, в густий, ліс, зазирнуло. (Сонце зазирнуло в густий ліс.)
2. в спеку, воду, з криниці, песику, приніс, Гриць, холодну. (Гриць в спеку приніс песику холодну воду.)
3. берізки, до, проміння, Сонячне, всміхнулося. (Сонячне проміння всміхнулося до берізки.)
4. хмара, сонечко, Велика, затулила.(Велика хмара затулила сонечко.)
5. снігом, Зима, землю, сріблястим, засипала.(Зима засипала землю сріблястим снігом.)
6. Галявина, білим, вкрита, пухнастим, була, снігом.( Галявина була вкрита білим пухнастим снігом.)
Вчитель. Діти, прочитайте речення, яке ви «полікували», знайдіть у ньому прикметник і розберіть його, як частину мови.
Діти. Густий – прикметник, який?, чол. рід, одн.,З.в, -ий.
Холодну – прикметник, яку?, одн., ж. р., З.в.,-у
Сонячне – прикметник, яке?, одн., с. р., Н.в., -е
Велика - (яка?), ж.р., одн., Н.в., -а
Сріблястим - (яким?), ч.р., одн., О.в, -им
Білим пухнастим – (яким?), ч.р., одн., О.в.
Вчитель. Вплітаємо у вінок квітку – волошку. Її синій колір – це колір краси, чистої радості. Назва волошки походить від назви «колоти», в деяких з них листки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах. Цю квітку називають васильок, «польова троянда». Вона – лікарська. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.
(вчитель прикріплює малюнок волошки до вінка)
8. Творча робота. (Слайд 14)
Вчитель. Утворіть і запишіть прикметники.
Учень (який?) охайний, дисциплінований;
товариш (який?) вірний, найкращий;
дівчинка (яка?) щаслива, весела;
яблуко (яке?) солодке, соковите;
рушник (який?) вишиваний, український;
мамині руки (які?) лагідні, ніжні;
зимовий вітер (який?) пронизливий, сердитий.
Вчитель. Вплітаємо у вінок чорнобривці, які у народі називають ще: жовтяки, оксамитки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у промінні сонця.
9.Поетична хвилинка(Слайд 15)
Вчитель. Прочитайте і спишіть вірш.
Скільки століть цей віночок барвистий
На українських дівчатах цвіте.
- Віру, надію, любов нашу чисту
З піснею в серце впліта золоте.
Назвіть іменники і пов’язані з ними прикметники, визначте рід і число.
Вплітаємо у віночок царівну квітів – шипшину, яку в народі називають – рожа, ружа, шипшина, свербиус. Ця квітка є символом віри. (Вчитель прикріплює квітку до вінка).
10.Робота над загадками (Слайди 15, 16, 17)
Який віночок гарний ми отримали,та яких ще квіточок нам не вистачає.
Послухайте загадки:
1.Куди вітер занесе,
Приживеться там й цвіте.
НЕСКОРИМИЙ дух у ній
Зветься квітка … (деревій). (у вінку символом нескореності)
2.Щоб ВІДДАНІСТЬ була в любові
Є чар-зілля у дівочому вінкові.
Щоб душа і думка були чисті,
Зацвітав жовтенький, духмяний … (любисток).
Ним миють волосся, освіжають повітря в хаті, купають у відварі малят. У вінку ці квіточки - символ людської відданості.
3.А ця квітка як троянда виглядє
Та не колить бо шипів не має,
Щоб була ЛЮБОВ, була гармонія,
У дівочому віночку виграє …(півонія).
Ружа, мальва, півонія символізують в оздобі українських дівчат: віру, надію, любов.
11. Складіть сенкан за планом до слова « ВІНОЧОК».(це вірш, що складається з 5 рядків) (Слайд 18)
1. Тема.
2. Опис – 2 слова .
3. Дія – 3 слова .
4. Ставлення , почуття з приводу обговорюваного .
5. Узагальнення , підсумок .

Віночок ( зразок)
Гарний , чудовий .
Дивує , прикрашає , оберігає .
Бережемо , пишаємося ,використовуємо .
Символ дитячої краси , оберіг .
Вчитель. Вплітаємо у віночок квітку маку. За переказами вважалося, що ця квітка – символ боротьби любові і ненависті, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть. А разом – це прекрасна квітка.

Український віночок (В.Кленц) (Слайд 19)
Зробила я віночок
Із квітів та стрічок,
Піду в нім танцювати
Веселий гопачок.

Віночок український
У райдужній красі.
У нього в нашій школі
Закохані усі.

Хоч квіти паперові,
Та їхні кольори
Дарують гарний настрій
Всій нашій дітворі.

Я лагідно торкаю
Цю ніжність і красу.
Свою веселу вдачу
До кожного несу.

У вінку кожна стрічка мала своє місце і значення. (Слайд 20)
Першою у вінку – посередині – в’язали світло-коричневу стрічку – символ землі годувальниці. (Слайд 21)
Побіч від коричневої – жовті – символ сонця, (Слайд 22)
світлозелені – символ краси і молодості, (Слайд 23)
голубі та сині – символ неба і води, (Слайд 24)

оранжеву – символ хліба, (Слайд 25)
фіолетову – символ мудрості, (Слайд 26)
малинову – символ щирості, (Слайд 27)
рожеву – символ достатку і багатства. (Слайд 28)
Люди вірили у силу стрічок. Стрічки – обереги волосся від чужих очей.
Кожен з вас, діти, оберете собі стрічку-оберіг і на зворотному боці знайдете домашнє завдання:
1 група – Підібрати вірш (8 рядочків) і записати в зошит , визначити число і рід прикметників.
2 група – Дібрати прислів’я, в яких зустрічаються прикметники.
3 група – Скласти 3 загадки про квіти, які вам подобаються, використовуючи прикметники.
V. Підсумок уроку(Слайд 29)
Вчитель. Збіг урок наш, як коротка мить. Що сподобалося на уроці найбільше? Якими прикметниками ви, діти, охарактеризуєте наш урок? (Цікавий, незвичайний, прекрасний, святковий, оригінальний, …)
- Покажіть з яким настроєм ви покидаєте наш урок.(Діти показують смайлик)
Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.

[c]


(3.08 Mb) ] 24.01.2016, 17:38 --------------------------

Категория: УКРАЇНСЬКА МОВА | Добавил: danko97 Просмотров: 2315 | Загрузок: 424 | Рейтинг: 0.0/0
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 1
Гостей: 1
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ

Україна. Кривий Ріг