Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » УКРАЇНСЬКА МОВА

Префікс. Словотворча роль префіксів.
(29.1 Kb) ] 24.12.2016, 15:51

створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень      відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

  • Ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх слово-творчою функцією, з найуживанішими префіксами;

формувати уміння утворювати нові слова за допомогою префіксів;

 

  • розвивати вміння аналізувати,   зіставляти, узагальнювати;

 розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання;

удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати;

  • виховувати  бажання вивчати українську мову, любов до Батьківщини,  працелюбність, самостійність, доброзичливість, гуманність, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.

 

  • Інтерактивні методи: «Мікрофон», робота в парах, робота в групах, методи Ейдетики.
  • Обладнання: ноутбук,  таблиці, картки, підручник «Українська мова» 3 клас, 1частина.

 

Міжпредметні зв’язки: «Я у світі», літературне читання.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

     

 

                                         

                                                 

  •                                                   

І. Організаційний момент.

Станемо усі рівненько,

Усміхнемось веселенько.

Ще один важливий крок

Зробимо за цей урок.

Глибше вивчимо ми мову

Солов’їну і чудову.

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

1.Привітання

-  Сьогодні на нашому уроці присутні гості. Привітайтеся кивком голови з ними. А щоб гості стали нам друзями, з ними слід познайомитися.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Розкажіть гостям про себе. Які ви?

-(Проводиться гра «Мікрофон»)

Почнемо наш урок словами про рідну мову.

2.Епіграф.

Вивчайте мову українську,

Дзвінколосу, ніжну, чарівну,

Прекрасну, милу і чудову,

Як  материнську пісню колискову!

3.Мотивація

Урок буде – плідний, веселий, творчий, цікавий.

Ми будемо – чемні, працьовиті, розуині, уважні.

Прочитаємо девіз нашого уроку.

Інтерактивна вправа  «Роз’єднай слова».  

Девіз уроку:

  •  
  •  
  1. Вправа «Очікування».

(Діти висловлюють сподівання)

Наш урок – це урок творчості, натхнення  і радості, тому я очікую від вас – уваги, працьовитості і плідної роботи.

  • А чого очікуєте від уроку ви?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Вступна бесіда

       Проведемо наш урок в зимовому настрої.  У вас на партах лежать календарики зимових народних свят. Про деякі з них ми поговоримо на уроці, а про інші ви розпитаєте своїх рідних, дізнаєтеся на уроках курсу «Я у світі».    

     Щоб шанувати та берегти нашу солов’їну мову, треба багато знати про неї, зокрема про будову слова. Бо частинки слова, наче кольорові камінці. Мало їх правильно збирати в купу… Треба вміти викладати з них узори.

Сьогодні ми будемо вчитися викладати такі узори.

Спочатку ми з вами  пригадаємо з чого складаються слова. Складатимемо римовані рядки та вірші, працюватимемо з підручником, в парах. Поділимося знаннями з друзями, допоможемо їм.

 

  • До нас на урок  хтось завітав.

Як ви думаєте, хто це?

Дуже подібний, але чогось йому не вистачає. Чого? (очей, ротика, носика, рук, ніг, метли)

Якщо у нього всього цього нема, то він який? (безокий, безносий, безрукий, безротий)

Чи шкода вам сніговика? Давайте йому допоможемо!

А для того, щоб допомогти йому, треба виконати завдання зими. І тоді він розвеселиться, роздивиться, розщедриться, розсміється.

  1. Каліграфічна хвилинка.
    • Приступаємо до роботи в зошитах.
    • Пригадаємо вимоги щодо писемного мовлення.

(письмо повинно бути каліграфічне, охайне)

 (  Зошити свої поправте і під нахилом   тримайте.  Сидіть   рівно, не нахиляйтесь, а  я погляну, як ви стараєтесь.)

- Відкриваємо зошити, пишемо:

1 грудня

Класна робота

 

Який перший звук у слові зима. Дайте йому характеристику. Який у нього парний глухий?

   -  У народі кажуть: «Красиво писати – красу творити.»

Запишемо букву з та поєднання, які зустрічаються у словах.

Каліграфічна хвилинка.

З з Зз Зе за рз вз зи зд  

 Відновіть слова.

Учні на дошці пишуть слова.

З…ма, ле…кий, пу…кий, сні…ок.     

  1. Робота з реченням.
    •  Прочитайте слова. Утворіть речення. Запишіть це речення каліграфічно.

Зима, білою, все, фарбою, розфарбовує.

Зима розфарбовує все білою фарбою.

  • Підкресліть головні члени речення.

 

                                          (На екрані сніговик )

  • Подивіться, у нашого сніговита з’явилися очі і він пропонує нам переглянути відео.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

                           ВІДЕО «Префікс, як значуща частина»

                                        Вправа «Мозковий штурм»

  • А що це за частина слова і як вона називається ми дізнаємось, якщо виконаємо завдання від чарівних сніжинок.
  • - З чого складається наше мовлення?
  • З чого складається речення?
  • З чого складається слово?
  • Частина слова без закінчення…
  • Спільна частина споріднених слів…
  • Змінна частигна слова називається…
  • Для чого служить закінчення?

 

ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

Ведучий 1. Будову слова ми вивчали.

Було закінчення, основа.

А потім корінь виділяли,

Споріднене шукали слово.

         Ведучий 2. А нині гість в кашкеті – префікс.

         Важлива, значуща частина.

         І ці слова сьогодні з вами

         Ми на уроці перевірим!

 

Префікс

Я  –  префікс,  утворюю нові слова,

 Працюю важко  так,  що  кругом  голова,

Я  з  міри  роблю  вимір,

З  єднання  –  роз’єднання.

Із друга я подругу   утворю,

Хто здогадався, друзі, як  я  це  роблю?

Префікс перед коренем стоїть,

Для утворення нових слів служить.

 

Ведуча. Мудра Сова говорить, що слово «префікс» походить від латинського слова, у перекладі на українську мову означає «причеплений перед чимось».. Префікси дуже поширені в українській мові. Префікси завжди пишуться разом зі словом.

  1. Творче завдання.
    Вправа 173 (с. 76) .
    • Прочитайте виразно вірш. Про кого в ньому розповідається?
              Сова стала схвильована, тому що вітер поздував всі слова.  Вона просить вас виконати вправу і записати вірш за допомогою малюнків, використовуючи прийом ейдетики,  метод піктограм.

Виконання вправи з використанням прийомів ейдетики (метод піктограм)

Облітав журавель

Сто морів, сто земель,

Облітав, обходив,

Крила, ноги натрудив.

Ми спитали журавля:

— Де найкращая земля?

Журавель відповідає:

— Краще рідної немає!

 

- Хто може продовжити вірш?

Метод « Прес»
Я вважаю… ( що префікс у слові облітав – об)
тому,що … (це слово утворилося від слова – літав)

 

тому,що … (це слово утворилося від слова – літав)
наприклад … (долітав, залітав…)
отже …( префікс змінюється , він стоїть перед коренем і значення слова змінюється).

3.Робота над правилом.

-  А тепер давайте перевіримо ваше визначення з правилом у підручнику.

 Ознайомлення з правилом. (Підручник, с.76 )

-  Чи все правильно?

Скажіть, якщо префікс — це частина слова, то як його треба писати? (Разом)

Подивіться, у нашого сніговита з’явився ніс і він пропонує нам фізкультхвилинку.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.

 Продовжуємо працювати над вправою 174

1.Утворення словосполучень.

  • Прочитайте слова. Від якого слова утворились ці слова?
  • Яка частина надала словам різного значення?
  • Утворіть словосполучення. Прочитайте префікс у кожному слові.
  • Давайте поміркуємо, чи можуть префікси змінити зміст словосполучень?

писати                                   виконати те, що не закінчено

                         листа            виконувати дію

дописати                           

переписати                        переробити те, що не сподобалось

написати                            виконати дію до кінця

Префікс всім нам допоможе, і повинен знати кожен:

перед коренем стоїть і  слова нові творить.  

 

Зробимо висновок: Це є префікси. За допомогою їх утворились нові слова.

  1. Робота в парах.

Випишіть спільнокореневі слова, виділіть корінь і префікс.

 

Подивіться, у нашого сніговита з’явились руки.

ПОВТОРЕННЯ ПРАВИЛ РОБОТИ В ПАРАХ

а) уважно прочитайте і продумайте завдання;

б)говоріть почергово, не перебивайте один одного;

в)дотримуйтесь правил піднятої руки;

г)працюйте так, щоб не заважати іншим.

- За допомою префіксів утворіть нові слова. На допомогу вам прийде сніжинка з префіксами.

І група

7 грудня – одне з найулюбленіших жіночих свят – великомучениці Катерини. Дослідники дохристиянських вірувань розповідають, що в давнину це було свято Дівочої долі. В цей день долю потрібно розвеселити. Для цього молодь збиралася на вечорниці. Дівчата вишивали, хлопці розказували веселі оповідки. Весь вечір розважалися,  співали і танцювали. А ще в цей день  дівчата гадали.  Якщо на Катерини поставити у воду вишневу гілочку, а на Маланку вона розпуститься і зацвіте – це добрий знак, доля буде квітучою і безтурботною.

  • Які слова утворили? Назвіть у них префікси. Як вони пишуться?

ІІ група

  • 13  грудня  – свято Андрія . У народі його ще називають Калита.  У цей день хлопці збиралися на вечорниці. Вони зносили до чиєїсь хати різні пісні страви. В цей день обов’язково потрібно було скуштувати калиту – спечений круглий корж з отвором посередині. Його підвішували під стелю. Хлопці стрибали, щоб відкусити. Хто не зможе підстрибнути, повинен затанцювати. А хто схопить найбільший шматок, той буде на вечорницях паном Калитинським.

 

ІІІ група       

   Українські діти з нетерпінням чекають 19 грудня. Вони щиро вірять, що в цей день Святий Миколай їм щось подарує.

   І справді, кожен з вас уранці знаходить під подушкою або в черевиках якийсь подарунок. Але зважте, що Святий Миколай кладе подарунки тільки чемним, ввічливим і слухняним дітям. А неслухам він може покласти під подушку замість подарунка різку.

   Тож дбайте про те, щоб здобути від Миколая у цьому році гарний подарунок.

Перевірка. Оцінювання членів групи.

  • Подивіться, у нашого сніговита з’явилось відерце і метла.

Отже наш сніговик розвеселився, роздивився, розщедрився, розсміявся, і навіть привів з собою друзів.

VI. Підсумок урок

Сенкан

1) Який гість завітав до нас у кашкетику?

2) Як його можна охарактеризувати?

3) Яку роботу виконує префікс?

4) Чим нам допомагає префікс?                        

5)  Висновок.

Префікс.

Перший, важливий.

Будує, змінює, створює.

Допомагає створювати нові слова.

Префікс – це значуща частина слова.

 

Продовжіть речення.

            Сьогоднішній урок навчив мене

Після цього уроку я навчився(навчилася)…

Я зможу...

Чи досягли ми сьогодні мети?

  • Мені сподобалась ваша дружна, уважна робота.

Хто вважає, що урок пройшов вдало знайдіть всередині зошита малюнок сніговика і приклейте вдома на згадку про наш урок.

VII.Домашнє завдання.

Впр.176,с.77,вивч. прав. с.76.

Вчитель: Спасибі вам, діти, за вашу сумлінність та активність.
 


(29.1 Kb) ] 24.12.2016, 15:51 --------------------------

Категория: УКРАЇНСЬКА МОВА | Добавил: yrok | Теги: українська мова, префіксів., Префікс., роль, Словотворча Просмотров: 1634 | Загрузок: 339 | Рейтинг: 0.0/0
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 10
Гостей: 10
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ

Україна. Кривий Ріг