Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » УКРАЇНСЬКА МОВА

Рід іменника
(149.8 Kb) ] 26.11.2017, 15:35

Тема. Хитрий, як лис

           Українська мова. Рід іменників.

           Природознавство. Тваринний світ природних зон.

Мета: розширювати знання учнів про морфологічні ознаки іменника; добирати слова для точного вираження думки в усному й писемному мовленні; виявляти у мовленні хибні і примітивні слова, замінювати їх літературними, нормативними; виховувати любов і повагу до рідного слова.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Учитель. Сидимо…

Учні. Спокійно.

Учитель. Пишемо…

Учні. Каліграфічно.

Учитель. Відповідаємо…

Учні. Чітко.

Учитель. Сьогодні на уроці української мови ми продовжимо відкривати нові сторінки нашої рідної мови. Сподіваюсь, ваш настрій протягом уроку буде ось таким (показую смайлик).

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Зачитування речень, в яких використано пряме і переносне значення іменника.

 

ІІІ. Основна частина.

1. Каліграфічна хвилинка.

Лл    ли   лн   мл   ля   ол   ллю  зл  лч

лисиця лисичка лисячий лисенята

- Чому в цих словах пишемо и? (Перевірне слово лис, лисячий)

- Розберіть слово лисичка за будовою.

- Яке слово зайве? Чому?

- Сьогодні на уроці ми й продовжимо розмову про іменник як частину мови та повторимо його морфологічні ознаки. Пригадайте їх.

Створення асоціативного куща

(на дошці, друковані таблиці)

- Складіть речення зі словом лисиця.

- Що ви можете сказати про це слово як частину мови? Назвіть морфологічні ознаки.

 

2. Вправа 105, с.51

- Прослухайте текст вправи. Що спільного між прослуханим текстом і словами каліграфічної хвилинки?

- Яке прізвище мала лисяча родина? (Ларсон)

- Які синоніми в українській мові має слово родина? (Сім’я, рідня)

- Яким описав тата-лиса автор? (Крутій, завжди виходив сухим із води)

- Як зрозуміти «виходив сухим із води»? (Вдалося уникнути покарання)

- Як в українській мові називаються такі вислови? (Фразеологізми)

- На яке слово автор підручника звернула увагу? (Щогодини)

- Які слова мають таку ж орфограму? (Щоранку, щороку)

- Скільки лисенят було у сім’ї? Який склад наголошений у цьому слові? (14)

- Назвіть з тексту слово-омонім. (БрАти)

- Яке слово є синонімом до слів будинок, хатка, оселя? (Житло)

- Чим прибране кожне дитяче ліжечко? (Гілками ялини)

- Які ще хвойні дерева ви знаєте?

- Яка природна зона може похвалитися такою рослинністю?

Вправа для зняття втоми

 «Письмо у повітрі»

Немов олівцем, написати у повітрі слово іменник носиком або підборіддям. Рухи повільні, спина пряма.

 

3. Повідомлення теми й мети уроку.

-  От сьогодні на уроці нам і стануть у пригоді природні зони та їх мешканці, та все ж основним героєм буде лис та його родина. Ми знову попрацюємо з іменниками, їх значенням,  будемо визначати рід іменників, повчимося висловлювати свої думки, добираючи найбільш вдалі вирази, слова і речення.

 

4. Робота з ілюстрацією. Узагальнення знань учнів.

- Хто зображений на малюнку? Який вид лисиці? В якій зоні мешкає?

- До речі, в українській мові слово лисиця має декілька значень:

1) це незамерзла частина віконної шибки;

2) так називали бика, який мав на лобі білу пляму.

- В народі про лукаву людину говорять «хитрий, як лис».

- До якого виду висловів належить даний? (Порівняння, примовка)

- Інколи нещирих, хитрих людей називають «старим лисом».

Н-д, Грицько, цей старий лис, постійно тікав від роботи.

- Образ лисиці часто українці використовують і в народній творчості, зокрема, у прислів’ях.

  • Вовка зуби годують, а лисицю хвіст береже.
  • Кожна лисиця про свій хвіст дбає.
  • Всяка лисиця свій хвіст хвалить.
  • І хитрого лиса можна зловить.

- Розглядаючи уважно ілюстрацію, можна помітити небезпечну рослину зони мішаних лісів – борщовик. Остерігайтесь його, бо він може опекти ваше тіло.

 

3) Самодиктант.

- Говорячи сьогодні про лисячу родину, ми згадали лиса, лисицю і лисеня. Такі слова є спільнокореневими. Та кожне з них належить до певного роду.

- Пригадайте, скільки родів має іменник? Як вони називаються?

- Саме з родами іменника ми будемо мати справу далі.

- Самодиктант пишемо за правилами розподільного диктанту.

- Як назвемо колонки?

- В яку колонку запишемо слово лис? Лисиця? Лисеня?

- Отже, руда лисиця – жителька зони лісів. Які тварини живуть поруч з нею в тайзі? Визначте рід. В який стовпчик треба писати дане слово?

- Якщо уявно переміститися в тундру, яку лисицю  ми можемо зустріти там? А поруч з нею яких звірів? Запишіть їхніх дитинчат. В який стовпчик запишемо ці слова?

- А що ви можете розказати про лисицю, яка харчується тушканчиками, ховрахами? (Корсак, Степова зона)

- Хто є найбільшим ворогом цього звіра? (Шакал) Якого роду цей іменник? А власної чи загальної назви він?

- В пустелях Аравійського півострова та північної Африки живе найменша лисичка – фенек. Запишіть трьох тварин, які мешкають в тій самій зоні.

- А ще є чорнобурки – лисиці, виведені спеціально для хутра людиною. Їх розводять в лісових господарствах Росії, США, Канади. Є чорно-бурі лисиці і в Україні.

 

4) Вправа «Я – вчитель».

Записати речення, виправивши помилки. Визначити граматичну основу.

Фенек ліг під заметом, вкрився пухнастим хвостом, задрімав.

Корсак сторожко виглянув із-за піщаної дюни.

 

4) Хвилинка журналіста.

- Записати свої думки про лисицю, використавши переносне значення слів, образні вислови, можливо, казковий сюжет.

 

ІV. Домашнє завдання.

С. 52, вправа 107 (завд. 1). Списати 1 абзац тексту, визначити рід підкреслених слів.

V. Підсумок уроку.

- Що ви можете сказати про рід як морфологічну ознаку іменника?

- Назвіть іменники жіночого роду, середнього роду.


(149.8 Kb) ] 26.11.2017, 15:35 --------------------------

Категория: УКРАЇНСЬКА МОВА | Добавил: savytska Просмотров: 1008 | Загрузок: 204 | Рейтинг: 0.0/0
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:



Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 10
Гостей: 10
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ
irakobet
Україна. Кривий Ріг