Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » УКРАЇНСЬКА МОВА

Розвиток зв’язного мовлення. Побудова речень різних типів. 2 клас
31.03.2016, 11:54 Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти речення за їх типами, доповнювати речення за питаннями, створювати порів¬няння, складати за малюнком речення різних типів; роз¬вивати творчу уяву, мислення, мовлення, увагу; вихову¬вати почуття прекрасного, любов до природи. Удосконалювати навички складання опису, спираючись на життєвий досвід і спостережливість дітей. Розвивати творчу уяву, образне мислення учнів. Збагачувати лексичний запас учнів; вміння висловлювати свою думку. Виховувати любов до рідної мови та природи; бажання оберігати і примножувати природні ресурси.
Тип уроку: урок закріплення нових знань.
Обладнання: підручники «Рідна мова» для 2 класу /автори М.А. Білецька, М. С.Вашуленко/; зошити з розвитку зв’язного мовлення/автори Н.О. Будна, З.Л. Головко, С.І. Рябова /; загадки картки – підказки для складання опису – загадки, музичні записи.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку. Актуалізація опорних знань учнів.
От і знову дзвінок лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей закликає,
Щоб успішно вас знову вчить.
- Сьогодні ми вирушимо у наукову експедицію в пошуках нових знань. Попереду нас чекають цікаві відкриття, незвичайні завдання і безліч загадок.
Розпочнемо урок розвитку мови.
Перша зупинка– «Загадкова».
Загадки відгадаємо ,а відгадки на вус намотаємо.
1.1. Відгадування загадок.
– Я загадки загадаю, а ви відгадки шукайте серед оцих малюнків.
( На дошці прикріплено малюнки птахів і звірів ).
1. Відгадайте, діти, хто має носик-долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)


2. Маленький хлопчина у сірій свитині
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)

3. В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться,
А зовуть її …(лисиця).

4. Стрекотуха білобока
Звуть усі її …(Сорока)

5. Я руда, низького зросту,
хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа,
в них таке смачненьке м'ясо.
Вовку-брату я сестриця,
а зовуть мене…(лисиця).

6. Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала. (Чапля)

7. Влітку ходить без дороги
Біля сосен і беріз,
А взимку він спить у барлозі,
Від морозу ховає ніс. (Ведмідь)

8. Живе спокійно, не спішить,
На всякий випадок носить щит.
Під ним, не знаючи страху,
Гуляє ... (черепаха)

1.2. Поділ на групи.
Щоб робота в нас далі кипіла,
в групах беремось дп діла:


– А для цього слід нам розділитися за уподобаннями:
Група „Птахолюби”.
Група „Звіролюби”.
(Діти підходять до столу учителя і вибирають за малюнками відповідну назву групи, в якій хочуть бути).

– Наступна зупинка– «Лірична».

– Всі ви любите природу? (Так)
– Не ганьбите її вроду?(Ні)
(Діти читають вірші про природу, які вивчались на уроках позакласного читання)

1. Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпощуться качаточка
Помеж осокою.
А качечка випливає
З качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми…

2. А я у гай ходила
По квiтку ось яку!
А там дерева — люлi.
I все отак зозулi:
Ку-Ку!
Я зайчика зустрiла
Дрiмав вiн на горбку.
Була б його спiймала
Зозуля iзлякала:
Ку-Ку!

3. В зелені діброва, в китиці ліщина.
Яка ж ти чудова, наша Україна!

4. Ялиночко зеленая,
Ялиночко моя!
Яка ж бо ти гарнесенька,
Яка ж бо ти мала!

1.3. Підготовка до цікавих повідомлень.
– Ви об’єдналися в групи. Тепер повторіть правила роботи в групах
(Учні повторюють «Правила роботи в групі»).
• Уважно прочитати завдання.
• Працювати так, щоб не заважати іншим.
• Уважно слухати того, хто говорить чи читає.
• Не критикувати! Вислуховувати кожного.
• Вкладатися у відведений час.
• Дотримуватися «Правила піднятої (правої) руки».

1.4. Зупинка «Бібліотечна».
Робота в групах.
(Учні працюють самостійно.)
1 група «Птахолюби»

Легенда про лелеку

Це давня легенда. Колись на світі панували звірі, а люди тільки-тільки з'явились з глини.
Дуже-дуже давно, коли народилась перша дитина, зібрались усі звірі, птахи та риби і стали радитись: а хто ж принесе її батькам.
Першим вийшов цар звірів Лев, і сказав:
- так, як я є царем над усіма звірами, попрошу доручити цю справу саме мені. Я сам принесу людям їхнього первістка.
Усі погодились, але виникла проблема, потрібно було далі перенести дитину через Море-Океан. Лев не міг впоратись сам. Тоді з води випірнула Риба-Кит і мовила:
- я перенесу людське дитя на своїй спині, хай Лев тільки донесе його до Моря-Океану.
Добре,- сказали звірі. - Але за Морем-Океаном є великий непрохідний Ліс-Праліс, потрібно якось перенести немовля і через нього.
Тут наперед вийшов чорний Орел.
- Я перенесу через Ліс-Праліс.
Звірі погодились, та старий Вовк заперечив:
- ти Орле, - сказав він, - незаперечно, самий сильний і сміливий птах, літаєш вище усіх, але Ліс-Праліс дуже великий. Чи вистачить тобі сил донести дитину, подолавши таку відстань?
Орел задумався. Так, він самий сильний, літає найвище, його усі бояться, та віддаль була дійсно великою.
- Гаразд, - погодився Орел. - Дійсно, це для мене може стати перешкодою. Тому, замість мене полетить Лелека. Він долає дуже великі відстані, він подужає.
Наперед вийшов білий-білий Лелека. Поклонився усім присутнім, та подякував за честь і довіру.
- А для того, щоб тебе ніхто не посмів зачіпати чи ображати по дорозі, - мовив далі Орел, - я дам тобі свою відзнаку.
І провів своїм чорним крилом по крилі Лелеки. Кінчики крил білого Лелеки почорніли - тепер усі знали, що то ознака Орла, і не варто зачіпати цю птицю.
На тому й порішили.
Так, як час був уже пізній, вирішили відправити усіх в дорогу наступного ранку.
А зранку впав сніг - прийшла Зима.Думали, думали і вирішили, що необхідно сповити дитину в білі пелюшки. Саме білий колір захистить, зігріє та сховає немовля від зимової негоди. Та і Лелека також білий - зима його не помітить.
Так і зробили звірі. Спочатку Лев приніс дитину до Моря-Океану, потім Риба-Кит несла її на своїй спині, а далі Лелека переніс через Ліс-Праліс. Немовля було закутане в білі пелюшки і Зима не помітила ні її, ні білого Лелеку. А чорні відзнаки на крилах птиці відлякували недоброзичливців.
З того часу і повелось, що дітей нам приносить Лелека, бо люди його бачать останнім. Насправді ж до цієї справи причетні і інші звірі, як от Лев чи Риба-Кит. І навіть, коли настає Зима, вона не може завадити. Тому, що білий колір ховає усіх від її негод. А Лелека прилітає і взимку, просто його не видно.


Лелека
Лелека - птах розміром до метра довжиною. Забарвлення пір'я біле, кінці на крилах мають чорне забарвлення. Дзьоб та ноги чорногуза червонясті і довгі.
В Україні лелеки найчастіше гніздяться на стовпах електропередач.Голос слабкий. Птахи спілкуються клацанням дзьоба. Клацаннями птахи вітають один одного, також цими звуками захищають гніздо від конкурентів. Поведінці чорногуза властивий і шлюбний ритуал, який супроводжується спільним клацанням дзьобами.

Лелеки

Летять великі птахи
Ліси, поля минають
Ту хату де осядуть -
Щасливою вважають.
Лелека-чорногузка
Це - символ України,
Як оберіг у хаті
Великої родини.
На білих крилах птаха-
Хвиляста чорна смуга,
Неначе розлилася
За рідним краєм туга.
Бояться його миші
Та пухлі, товсті жаби,
Але про нього кажуть
Лелека щастя вабить!!!(Лариса Гришина)

2 група «Звіролюби»


Лисиця

В Україні лисиця руда зустрічається по всій території. Морда у них гостра, витягнута. Вуха стоячі, трикутної форми. Забарвлення хутра рудого кольору. На горлі та грудях хутро білого кольору. На передніх ногах є чорні плями, зовнішня сторона вуха чорна, а кінчик хвоста завжди білий. Вони вправні нічні мисливці, що мають чудовий слух, гострий зір і дивовижну чутливість нюху. Досить добре плавають і здатні вилізти на похилене дерево.
Основна їжа лисиці – мишовидні гризуни (полівки, миші). За рік вона знищує їх декілька тисяч. Не відмовляється і від зайців, ящірок, жуків, птахів, зокрема свійських. А ще дбає про вітаміни: їсть суниці, чорниці, яблука, виноград.

Ласочка
Високо на кручі, супроти човна, схиливши голову набік, стояло лисеня. Воно дивилося трохи здивованими і зовсім не хитрими очима. Потім перевело погляд у задок човна і облизнулося: на дні, засланім травою, лежала риба.
— Ану! — сказав Арсен і ляснув себе долонею по коліну.
Лисеня трохи позадкувало, проте не втекло.
— Бойове! — сказав Арсен.— То що тобі — рибки закортіло?
Лисеня тоненько писнуло.
— Ну, на вже,— Арсен трохи подумав і додав: — Ласочка...
Рибина летіла вище лисеняти, але воно прудко підскочило й ухопило її передніми лапами.
— Молодця! — похвалив Арсен і заходився міняти наживу. А коли озирнувся, лисеняти вже не було.
Однак наступного ранку воно прийшло знову. І знов Арсен кинув йому рибину — одну, бо лисеня більше не просило.Так вони й потоваришували. Незабаром лисеня вже знало, що його звати Ласочка і що коли Арсен каже: «Встань!» або «Ляж!», то треба вставати або лягати. Знало також і те, що риба інколи не клює. Сидить-сидить Арсен, а поплавки на його вудках ані ворухнуться. Тоді Ласочка не скімлила і не молотила хвостом по землі, як завжди, побачивши у човні рибу, а лягала в траву й ждала.
Так вони й рибалили вдвох.

Лисиця
У тихому гаю Лисичка щастя мала,
Як у своїм добрі, жила, гуляла;
Ніхто її там не лякав,
І вдень, і ввечері там соловей співав,
І пташки пурхали, зозуленька кувала;
Скрізь зеленіло, все цвіло;
Так гарно, любо там було.
Лисиця так собі казала:
— От де по правді можна жить
І доленьку хвалить,
В добрі кохаться, всіх любити,
Ніколи зла і кривди не чинити! —
Якби ж то правдонька щербата не була,
То, може, й справді б так жила.
Раз на калині недалечке
Угляділа вона гніздечко;
Сиділи пташки там.
— Ох,— каже,— як не гріх котам
Таких малесеньких, безвинних не жаліти!
І їм же хочеться на світі жити...
Ну, вже коти! Десь на лихо вони
Вродились, вражії сини,
Не тільки вдень — вночі поживу бачуть,
Не бачать тільки, як горюють в світі, плачуть..
Зажерливих пройдисвітів таких
Я перевішала б усіх...-
І жалібниця щось сказати ще хотіла,
Аж пташки із гнізда додолу якось ляп —
Лисичка зараз хап та хап —
Прехорошенько всіх поїла...
Як жалібно співати почала,
А он на що звела!

1.4. Обговорення почутого.
-Діти, поясніть, які у вас були тексти?

1 група.
(Ми прослухали розповідь ,текст-опис і вірш).
2 група.
(ми прослухали опис, розповідь і вірш про лисичку).
ІІ. Фізкультпауза.

Фізкультхвилинка «Ми одна сім‘я» (у колі)
В нашій групі ми сім‘я. Раз, два, три (плескаємо в долоні).
Ми, і ви, і ти, і я(вказуємо на себе і на товариша).
Раз, два, три (плескаємо в долоні).
Усміхнись тому, хто поряд. Ми –одна сім‘я. (Повторюємо спочатку, замінюючи слово «усміхнись» на «подружись», «обніми»).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку..
3.1. Робота за опорними схемами, запитаннями.
- Згадаємо правило, що таке опис. Декому допоможе наш підручник «Рідна мова.
( Опис – це текст, до якого можна поставити запитання: яка? Який? Яке?)
- Допоможе вам схема – опора.
(Вчитель вивішує таблицю).
С Х Е М А ОПИСУ
Зачин Загальне враження про предмет чи явище.
Основна частина Ознаки предмета чи явища.
Заключна частина. Висновок.

- Допоможе вам і таблиця - пам’ятка «Як написати твір-опис»
1. Яка тема твору-опису?
2. Подумайте, про що обов’язково потрібно написати, щоб розкрити цю тему.
3. Користуйтеся схемою опису.
4. Складіть план тексту-опису.
5. Продумайте, про що будете розповідати в кожній частині.
6. Усно складіть опис предмета, користуючись планом.
7. Запишіть текст, дотримуючись абзаців.
8. Не пишіть зайвого. Стежте за порядком викладення думок.
Завдання для 1 групи.
- Як називають цього птаха?
- Який він за кольором?
- Який дзьоб і язик?
- Який хвіст?
- Чим він корисний?

Завдання для 2 групи.
- Яка це тварина?
- Де вона живе?
- Яка у неї шерсть?
- Які лапки, вуха, хвіст?
- Чи приносить вона користь людям?

ІІІ. Самостійна робота учнів.
Сяду рівно, правий лікоть
Покладу на парту –
Все у мене до ладу
Похвалитись варто!
ІV. Зупинка «Юний журналіст.»
Презентація учнівських творів.
Колективне редагування.


4.2. Зупинка «Чомучки».

«Чому так?»

Чому в шпаківні маленький круглий отвір?
Чому називається щасливим дерево, у якому є гніздечко?
Чому вважають бідний сад, до якого не повернулися птахи?- Найцікавіша загадка про….

4.3. Мовленнєва вправа “Порівняй”
- Діти, повправляємося у вмінні порівнювати, узагальнювати.

Діти мають пояснити чим схожі шпак і ворона; ластівка й горобець; ластівка й зозуля/шпак; соловей і синичка.

4.4. Мовленнєва вправа «Закінчи речення»
Де багато пташок, там нема….. комашок.
Ластівка день починає, а соловей …..кінчає.
Слово — не горобець, вилетить —…... не спіймаєш.
Де лелека водиться, там щастя …..родиться.

4.5. Зупинка «Ігрова»
Скласти малюнок тварини чи птаха з розрізаних частин. Вгадати ,хто це.
Скласти розповідь.

У. Підсумок уроку.
5.1. Мотивація оцінювання.
- Наш урок підійшов до завершення.
Виконували ми різні завдання:
Про тексти узагальнили знання,
твори й речення учились ми складати.

- Чи сподобався вам урок?
- Аз яким настроєм ви писали твори?
- Дійсно, добре того навчати, хто вміє так працювати!!!
УІ. Домашнє завдання (по групах).
1. З допомогою батьків намалювати лелеку і скласти розповідь про цього птаха.
2. Розфарбуйте лисичку у зошиті з розвитку зв’язного мовлення в додатку до конкурсу «Знавці рідної мови» та вставте пропущені букви у віршик про лисичку.
Про лисичку

Я руда, низького росту,
Хитра я, із довгим …..
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке ……
Вовку-брату я…..,
А зовуть мене……
(Лисиця)
31.03.2016, 11:54 --------------------------

Категория: УКРАЇНСЬКА МОВА | Добавил: shevchenckona Просмотров: 1782 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:



Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 1
Гостей: 1
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ

Україна. Кривий Ріг