Головна » Матеріал для завантаження » РОЗРОБКИ УРОКІВ » УКРАЇНСЬКА МОВА

Урок розвитку зв’язного мовлення «Культура українців» Образотворче мистецтво. Витинанка «Дерево життя» Інтегрований урок
· () ] 03.12.2017, 16:42

Українська мова . Урок розвитку зв’язного мовлення «Культура українців»

Образотворче мистецтво. Витинанка «Дерево життя»

Інтегрований урок

Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. Культура українців . Витинанка «Дерево життя»

Мета: розкрити поняття культура українців; пояснити, що входить в це поняття; вчити  висловлювати думки зв’язно; розвивати вміння виконувати витинанку; виховувати любов до своєї Батьківщини, бажання вивчати її історію.

Обладнання: зошит з розвитку зв'язного мовлення “Мандрівка зі словом”, презентація «Культура українців», «Тематичний словник школяра», мобільні телефони, пам’ятки для роботи, додаткова інформація, зразки витинанок, шаблони

Хід уроку

І. Організація класу

  Доброго дня!

Говорите ви, і говорю вам я.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну велику, в країну чудову,

Що нас так чекає , збагачує  душу і мову.

Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

Щоб працювати було нам неважко.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

-         Діти сьогодні ми разом проведемо інтегрований урок, який допоможе нам виконати завдання із української мови і з образотворчого мистецтва. Ми маємо дізнатися, що означає слово «культура», познайомимося із зразками культури українців та постараємося створити зразки культури нашого народу.

-         Чи є ця тема актуальною та потрібною?

ІІІ. Розкриття теми уроку

а) Робота з «Тематичним словником школяра»

- Як ви розумієте слово «культура»?

- Якими словами – синонімами його можна замінити?

- Поняття «культура» набагато ширше, ніж просто вихованість чи ввічливість.

- Знайдіть тлумачення слова «культура » на ст. 53

- Отже, культура – все, що створено розумовою та фізичною працею людини. Всі предмети, які нас оточують належать або до природи , або до культури.

б) Робота з текстом

- Кожен народ на планеті Земля має свою історію та  культуру. Не є виключенням і ми, українці. Культура нашого народу є самобутньою та неповторною, цим ми відрізняємося від інших людей.

- Познайомтеся із текстом  на ст. 20 та визначте його тему та мету.

- Тема тексту: розповісти про культуру українців.

- Мета тексту: навчити шанувати та оберігати свою культуру.

- Що входить в поняття «українська культура»?

- Які пам’ятки української культури є цінними не тільки для українців, а й для всього людства?

- З яким новим словом ви познайомилися?

- Що воно означає?

в) Перегляд презентації «Українська культура»

1 слайд

У нашого народу протягом усієї історії склалися чудові звичаї, традиції, народні свята. Найбільш відомими є свята: Різдво, Пасха, Зелені свята , Івана Купала. З усіма традиціями святкування ви знайомі і неодноразова брали в них участь.

2 слайд

Знайомство зі зразками культури нашого народу ви розпочали ще змалечку, слухаючи та читаючи народні казки, в яких завжди добро перемагає зло.

3 слайд

Продовжують традиції та розвивають культуру письменники, поети, художники, композитори.

4  слайд

Уся неповторність української культури представлена у виробах умільців та майстрів. Вишивка, розпис, гончарство, народна дитяча іграшка,  різьблення , витинанка- це лише невеличка частинка усього різноманіття багатої культури нашого народу.

5 слайд

Окремо я б хотіла зупинитися на мистецтві  витинанки. Саме в створенні дерева життя наші предки передали свої уявлення про будову Всесвіту. У древніх слов’ян дерево дало життя усьому живому. Коріння цього дерева – це мандрівка в підземний світ, де беруть початок усі ріки. Стовбур – це земне життя, в якому живемо ми всі. Крона – це світ майбутнього.  Традиційно Дерево життя завжди квітне, це означає , що розквітає життя кожної людини. Всі квіти різні за формою, розміром та пишністю. Це дуже символічно, бо всі ми різні, особливі та неповторні. Дерево життя зустрічалося в вишиванках, різьбленні, витинанках.

Саме таке Дерево життя за допомогою витинанки ви зможете зробити сьогодні на уроці і цим ви долучитеся до культури нашого народу.

6 слайд

Розгляньте зображення всесвітньовідомих пам’яток архітектури : Софійський собор , який є у Києві і має тисячолітню історію та старовинну  частину міста Львова, яка теж вражає усіх своєю красою.

У кожному місті великому чи малому селі є культурні пам’ятки.  Є вони і в нашому рідному місті. Це храми, історичні будинки , музеї, музичні та художні школи, театри , філармонія. Ми маємо змогу вивчати рідну культуру в різних її проявах.

Уважно перегляньте наступні слайди, зосередьте на них свою увагу, тому що саме ці знання ви зможете використати на уроці сьогодні.

Бахчисарайський палац – це пам’ятка історії та культури всесвітнього значення, єдиний у світі зразок кримськотатарської палацової культури .У приміщенні палацу є музей історії, художній музей. Палац оточений садом, головна ідея створення палацу – передати райський сад на землі. Саме слово Бахчисарай означає в перекладі «палац-сад».

Чернеча гора в місті Каневі – одна із святинь українського народу. Тут похований поет та художник Тарас Шевченко. Якось поет гуляв цими місцями і хотів спорудити тут будинок та його плани не здійснилися. 10 травня 1861 року Тараса Шевченка поховали на Дніпрових кручах, як він писав у своєму вірші «Заповіт». Зараз тут відкрили музей «Тарасова світлиця»

Хотинська фортеця – одне із 7 чудес України. Вона розташована на Дністрових берегах. Слово «Хотин» означає бажаний, жаданий. Будучи на прикордонні різних держав, часто переходив із рук в руки. Господарювали тут молдавські господарі, українські гетьмани, кошові отамани, польські королі, російські та турецькі полководці. Це було місце конфліктів та битв. Тут є різні оборонні укріплення для захисту від ворогів.

в) Робота в зошиті

- Пронумеруйте на ст. 21-23 (в клітинках) видатні пам’ятки української культури.

- Запишіть по кілька речень під малюнками  про ці пам’ятки. Можете скористатися опорними словами на сторінці зошита 23 та на картці. На виконання цієї роботи у вас 6 хвилин.

- Перевірте виконання завдання. Прослухайте та прокоментуйте виконання завдання вашими однокласниками.

ІV. Фізкультхвилинка

-         Пісня – душа народу, невід’ємна частинка його культури. Найбільше пісень нашого народу оспівували відносини між людьми. Ви полюбляєте співати жартівливу народну пісню. Зараз ви її виконаєте, цим ви продовжуєте життя культури нашого народу.

V. Вироблення практичних навичок учнів

а) Оригінальні пам’ятники – чудове почуття гумору

- Гумор в українців є не лише в піснях, жартах, усмішках, адже кожна людина потребує того, щоб іноді емоційно відпочивати . Доля нашої країни ніколи не була простою, було і є у нашої країни багато проблем. Українці володіють гумором досконало, застосовують його в повсякденному житті, щоб зняти напругу. Всі дуже цінують вміння жартувати та веселитися. Розгляньте в зошиті  фото пам’ятників бджілці – трудівниці, чорниці та галушці.

- Оберіть той, який вам найбільше сподобався.  Знайдіть в Інтернеті інформацію про нього.  Тим, хто не має змоги скористатися Інтернетом, я пропоную опрацювати картку.

- Знайдіть відповіді на питання:

- Хто придумав та виготовив пам’ятник?

- Де його встановили?

- Що він символізує?

- Обдумайте інформацію та запишіть кілька речень про 1 пам’ятник, скористайтеся опорними словами.

1. Який пам’ятник найбільше сподобався?

2. Де його встановили?

3. Що на ньому зображено?

4. Що він символізує?

- Перевіримо роботу. Прослухаємо відповіді про кожен пам’ятник.

б) Вироби народних майстрів

- Розгляньте в зошиті вироби народних майстрів.

- Які вироби ви бачите?

- Прочитайте із картки словничок термінів, що означає слово розпис, різьблення, народна іграшка, вишивка.

- До уроку ви отримали завдання в 4 групах:

Умільці мали підготувати невелике повідомлення про вишиванку.

Майстри – про народну іграшку.

Митці – про петриківський розпис.

Ремісники – про різьблення.

-         Попрацюйте в групах протягом 3 хвилин : розкажіть свої повідомлення учням вашої групи .

-          Запишіть 2-3 речення про той виріб, який захопив вас найбільше.

-         Обміняйтеся зошитами та проведіть взаємоперевірку. На цю роботу ви теж маєте 3 хвилини. При потребі скористайтеся опорними словами.

VІ. Творче перенесення знань при виконанні практичного завдання

а) Бесіда

- З чого виготовлені більшість виробів народних майстрів?

- В культурі українців дуже багато пов’язано з деревом. Воно може стати матеріалом, орнаментом, візерунком. А сама витинанка «Дерево життя» це чудовий подарунок, яке корінням сягає сивої давнини., має сильну енергетику.

З листка паперу дерево звелося,

і дивно все якось переплелося:

Минувшина людська і майбуття.

Його назвали – дерево життя.

В землі коріння, крона в небо пнеться.

Хтозна , чого вже так воно ведеться-

Нитки незримі все буття сплели

В мінливості щось стале ми знайшли.

Вмирає щось , щоб знову відродитись,

живим дощем через віки пролитись.

Зернятка правди, мудрості, добра

Народна витинанка зберегла.

б) Розгляд зразків витинанок

- Пригадайте, які витинанки ви вже виконували на уроках трудового навчання.

- Сьогодні ми будемо створювати складнішу композицію. Для того, щоб ви працювали творчо, чітко, цілеспрямовано, розгляньте зразки виробів

в)Технологія виробу

1. Добираємо сюжет (продумуємо форму горщика, підставки, форму крони, квітів)

2.Підбираємо картон та папір (контрастні кольори)

3. Складаємо папір навпіл (кольором до середини)

4. Наносимо половину малюнка вздовж від лінії згину

5. Охайно вирізаємо по контуру, додаємо ажурності

6. Розміщуємо на аркуші картону, помічаємо контур простим олівцем та наносимо клей

7. Приклеюємо, залишки клею прибираємо за допомогою серветки.

г)Вибір матеріалів та інструментів, планування дій (диференційовані завдання)

 - Доберіть необхідний картон для основи, кольоровий папір для витинанки та для оздоблення

-Можете скористатися шаблонами. Витинанки можуть бути різної складності. У вас є шаблони для двох різних витинанок. Пам’ятайте, що простіша витинанка – не означає гірша. Якщо ви бажаєте, то можете створити свій варіант, це ще краще. Зважте свої бажання та вміння і приступайте до роботи після повторення правил безпеки.

д) Правила безпечної поведінки з ножицями та клеєм

- Користуватися ножицями обережно, стежте за лінією розрізу.

- Передавати ножиці закритими, ручками вперед.

- Клей наносимо на папір, а не на картон.

- Економно використовувати папір та клей.

- Приберіть робоче місце.

VІІ. Фізкультхвилинка

Ми берізки та кленці,

В нас тоненькі стовбурці.

Ми в стрункі стали рядки,

Розправляєм гілочки.

Ледь зіп’явшись з корінців,

Дістаєм до промінців.

Ми стискаєм їх вогонь

В зелені своїх долонь.

Хилять свіжі вітерці

Вправо, вліво стовбурці,

Ще й верхівки кожен ряд

Нахиля вперед, назад.

д) Самостійна робота учнів

- Подбайте про те, щоб у вас було більше творчої роботи, щоб ви могли отримати задоволення від створення красивої витинанки. Це називається культура праці.

- Можете додати до витинанки силуети птахів, комах та квітів.

- Виконуйте завдання та слухайте легенду про дерево життя

Легенда про дерево життя

     В часи, коли ще не було ні неба, ні землі, а було тільки синє море, на морі стояло дерево. На ньому росли плоди безсмертя, три птахи сиділи на дереві і радилися, як заснувати світ.

     Один птах пірнув у море – виніс золотий камінь. Постало на небі сонце.

Другий пірнув і дістав  срібний камінь. На небозводі постав срібний місяць. Третій птах пірнув і виніс з моря мідний камінь. Постали зорі.

     Усе на землі існує завдяки сонцю та воді.

Дерево життя в нашій культури це і дерево роду.

Родина, рід – які слова святі,

Вони потрібні кожному в житті.

Бо всі ми з вами гілки на дереві,

Що на Землі уже стоїть віки.

Це дерево – наш славний родовід,

Це батько, мати, прадід твій і дід.

е) Оцінювання та виставка дитячих робіт

- Усі ви змогли створити чудові витинанки, які є зразками виробів культури нашого народу. Усі ми разом є гілочками на дереві, яке символізує нашу країну, чим міцнішими та дружнішими будемо ми , тим багатшою і щасливішою буде наша держава.

є) Сувеніри-витинанки

- У повсякденному житті ви зможете використати свої вміння та створення подарунка власними руками. Даруючи такий подарунок, ви передаєте частинку свого душевного тепла. Подаруйте гостям сувеніри та посміхніться, щоб у всіх залишилися приємні спогади про наш клас.

VІІІ. Підсумок уроку

-Пригадайте тему сьогоднішнього уроку.

- Які зразки культури нашого народу ви запам’ятали?

- Як потрібно ставитися до духовних скарбів нашого народу?

- Бережіть  і шануйте усе, що вас оточує, пам’ятайте , це наше, це твоє.

Презентація до уроку 


Автор: Бондар Олена Олександрівна

 

 

 

 

 

 


· () ] 03.12.2017, 16:42

Категория: УКРАЇНСЬКА МОВА | Добавил: yrok | Теги: урок, мистецтво., Образотворче, «Культура, розвитку, українців», мовлення, зв’язного, «Дерево, Витинанка Просмотров: 101 | Загрузок: 6 | Рейтинг: 5.0/1
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar