Головна » Матеріал для завантаження » НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКТ » ДО УРОКУ ПРИРОДОЗНАВСТВА

Дидактичні ігри як засіб екологічного виховання
(61.9 Kb) ] 01.02.2017, 16:33

Ягупа І.Д.,
учитель початкових класів
КУ Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ
ступенів №27
Дидактична гра як засіб екологічного виховання молодших школярів
Школа гри, що правильно керується,
відчинає дитині вікно у світ ширше
та надійніше, ніж читання…
Ж. Фабру
Ще давні римляни вважали, що вчитися гірко, а знати солодко. Але навіщо навчатися з гіркими та марними слізьми тому, чому можна вивчитися з посмішкою? Якщо цікаво побудувати урок, то корінь науки може змінити свій смак і навіть викликати в дітей здоровий апетит.
На своїх уроках хотілося б побачити здивування, азарт, зацікавленість в очах дітей. Народна мудрість створила дидактичну гру, яка є для дитини найбільш слушною формою навчання.
Дидактичні ігри та заняття дають позитивний результат лише в тому випадку, коли чітко уявляєш, які завдання можуть бути вирішені під час їх проведення, а також у чому особливості цих занять, проведених із дітьми молодшого шкільного віку. Психологами доведено, що знання, які засвоєні без інтересу, не мають власного позитивного ставлення, емоції, не є корисними, це мертвий вантаж.
Цікавість може бути зумовлена неочікуваною для дітей постановкою або формулюванням запитання, створенням проблемної ситуації, незвичайною формою проведення уроку. Завжди можна знайти щось цікаве та захоплююче в житті. Необхідно тільки знайти його та так запропонувати дітям, щоб вони самі були зацікавлені в пошуку цих знахідок та відкриттів.
Зробити уроки природознавства цікавими та захоплюючими для молодших школярів допоможуть дидактичні ігри, що мають не тільки навчальну мету, але є й засобом екологічного виховання.
Ігри екологічного спрямування можна проводити в приміщенні (під час уроку та у вільний час) і на свіжому повітрі. Виконання цих ігор сприятиме вирішенню таких завдань екологічного виховання, як:
 пізнавальних (засвоєння знань про біорізноманіття та його значення, формування цілісного уявлення про природне оточення);
 розвивальних (уміння критично оцінювати ситуацію, викликану значним антропогенним впливом на довкілля);
 виховних (виховання громадської відповідальності за стан природи, оволодіння нормами поведінки в природному середовищі).

1. Гра «Малята»
Програмовий зміст. Розширити знання учнів про диких тварин (лисиця, заєць, ведмідь, білка, їжак, вовк) та їх повадки; закріпити вміння правильно називати частини тіла тварин, виділяти істотні ознаки поняття «звірі».
Унаочнення. Картки із зображенням дорослих тварин та їх малят.
Перебіг гри
Клас поділяється на дві групи. Одна група отримує картки із зображенням дорослих тварин, інша – малят. «Малята» мають знайти своїх «батьків», потім описати зовнішній вигляд дорослого звіра. «Батьки» мають розповісти про спосіб живлення, окремі повадки та як вони піклуються про своїх малят.
Завдання:
2. Творчо-емпатійні вправи.
Поставити себе на місце тварини та передати її відчуття:
а) восени в лісі відбулися збори тварин на тему «Хто як до зими готується…»
б) зустрілися їжак з білкою і розговорилися…

2. Гра «Знайди свою маму»
Програмовий зміст. Розширити знання дітей про свійських тварин, розвивати спостережливість та вміння виділяти характерні ознаки дорослих тварин та їх малят.
Унаочнення. Картки із зображенням дорослих тварин та їх малят.
Перебіг гри
На столі розкладаються картки із зображенням малят домашніх тварин. Учням роздаються картки із зображенням дорослих свійських тварин. Дається завдання: дібрати малят до дорослих тварин, описати дорослу тварину, виділити її характерні ознаки; розповісти, що цікавого помітили, спостерігаючи за домашніми тваринами.
Завдання:
1. Символічна синектика – імітація повадок свійських тварин.
2. Переплутати мам та малят, придумати спільні умови проживання – як будуть спілкуватися, як харчуватися?

3. Гра «Який це птах?»
Програмовий зміст. Розширити поняття «птахи»; формувати вміння розпізнавати перелітних, осілих та зимуючих птахів за їх зображенням та характерними звуками (співом).
Унаочнення. Картки із зображенням типових для даної місцевості перелітних, осілих та зимуючих птахів; запис співу окремих птахів.

Перебіг гри
На магнітній дошці прикріпити зображення птахів у довільному порядку. Клас об’єднується в 3 команди, визначаються лідери. На столі розкласти картки із написами «перелітні», «осілі», «зимуючі». Лідери обирають певну картку. Дається завдання: дібрати ілюстрації птахів, які входять у це поняття, розмістити в ряд на дошці під написом. Командам дається одна хвилина, щоб порадитися. За сигналом учителя обговорення припиняється, а лідери по черзі виконують завдання. Інші команди стежать за правильністю виконання. Школярі мають право використати ту ілюстрацію, що вже була розміщена, якщо вважають, що це було зроблено помилково. Перемагає команда, яка правильно виконала завдання (або допустила найменше помилок).
Індивідуальне змагання. За характерними звуками впізнати птаха, назвати його та знайти ілюстрацію.
Завдання:
1. Фантазування та тему «Ой, якби я мала (мав) крила…»
2. Метод мозкового штурму.
Птаха зачинили в клітці. Як йому вибратися звідти?

4. Гра «Що де росте?»
Програмовий зміст. Закріпити знання дітей про назви знайомих рослин та місць, де вони ростуть (ліс, луки, водойма).
Унаочнення. Ілюстративний матеріал із зображенням природних угруповань (ліс, луки, водойми); гербарні зразки рослин цих угруповань або живі рослини.
Перебіг гри
Учням роздаються картки із зображенням лісу, луків, ставка, річки. Вони мають дібрати відповідні гербарні зразки рослин (живі рослини), розповісти про пристосування даних рослин до умов існування.
Завдання:
1. Перенести рослини лісу у водойму; рослини водойм – на луки; рослини луків – у ліс. Що в результаті цього трапиться?
2. Метод фантастичної проблеми.
Що трапиться, якщо у лісі не буде дерев? у ставку – води? на луках ростимуть лише дуби?

5. Гра «Хто де живе?»
Програмовий зміст. Продовжити формувати поняття про тварин диких та свійських, місце їх проживання та пристосування до умов існування.
Унаочнення. Ілюстративний матеріал різних типів середовища існування тварин, картки із зображенням диких та свійських тварин.

Перебіг гри
Учням роздаються картки із зображенням домашнього подвір’я, лісу, луків, водойми. На столі викладають зображенням вниз малі картки, на яких зображені тварини. Школярі добирають тварин відповідно до середовища існування. Називають тварину, розповідають про її пристосування до умов існування, визначають, до якого класу належить тварина (звір, птах, комаха, риба, земноводні, плазуни).
Завдання:
1. За методом каталога створити нове середовище існування.
2. Мозковий штурм.
Як прожити рибі в лісі? ящірці в річці? черепасі на луці?

6. Гра «Підбери гриб»
Програмовий зміст. Продовжити формувати уявлення дітей про гриби; закріпити знання про зовнішній вигляд і назву гриба, місця, де він «полюбляє» рости, виробляти вміння відрізняти їстівні гриби від отруйних.
Унаочнення. Картки із зображенням грибів.
Перебіг гри
Учням роздаються картки із зображення грибів. Діти мають назвати гриб, розповісти, коли він з’являється та де полюбляє рости. Визначити, який у них гриб: їстівний чи отруйний. Знайти пару – до їстівного гриба дібрати схожий на нього отруйний гриб; розповісти про способи розрізнення їстівних грибів і їхніх двійників – отруйних.
Завдання:
1. Екологічне прогнозування.
Що буде, якщо в лісі зникнуть гриби?
2. Фантазування: гриб виріс вищий від дерев, що буде?
3. Творчо-емпанійні вправи.
Уявити себе грибом і передати свої відчуття (мухомор, маслюки…).

7. Гра «Обери правильну дорогу»
Дидактичне завдання. Узагальнити знання дітей про взаємозв’язок людини з природою на основі конкретних правил поведінки в природному середовищі.
Ігрова дія. Дитина має визначити, якою стежкою або дорогою вона пройде й пояснити свій вибір.
Унаочнення. Малюнки, де зображено лісові стежки, міські вулиці й дороги, обабіч яких розміщено етикетки з правилами поведінки в природному оточенні.
Перебіг гри
Перший варіант. Пропонуються три стежки. Якщо піти першою, можна потоптати конвалії, що ростуть на ній. Якщо другою – наступити на мурашник. Посередині третьої стежки горить багаття.
Висновок, що мають зробити учасники гри: йти третьою стежкою, але спочатку потрібно загасити багаття.
Другий варіант. Потрібно обрати дорогу. На першій вулиці розташовано завод – тут забруднене повітря. На другій вулиці рухається багато транспорту й немає жодного дерева. Третя дорога – алея з густо насадженими деревами.
Висновок, що мають зробити учасники гри: найкраще йти цією дорогою, оскільки тут дихатимеш чистим повітрям і можеш послухати спів птахів.

8. Гра «Треба – не можна»
Дидактичне завдання. Закріпити правила поведінки в природному середовищі.
Ігрова дія. Дитина має дати правильну відповідь, як треба і як не можна поводитися в природі. У цьому випадку вона отримує фант. Перемагає той, хто збере найбільше фантів.
Перебіг гри
Учитель пропонує дітям уявити, що вони знаходяться в лісі, й пригадати, як треба поводитися і чого не можна робити. Він називає дію, а діти відповідають: «можна» чи «не можна» робити. Згодом пропонується ускладнений варіант гри: на слова вчителя «можна» чи «не можна» діти називають відповідні вчинки.
Можна:
 саджати квіти, рослини;
 охороняти первоцвіти й рідкісні рослини;
 обгороджувати мурашники;
 спостерігати за жабами;
 милуватися красою природи;
 підгодовувати птахів;
 прибирати місця відпочинку в лісі, на березі, річки.
Не можна:
 ламати гілочки дерев, кущів;
 обдирати кору дерев;
 рвати багато квітів;
 збивати гриби ногами;
 руйнувати павутиння;
 збивати павуків;
 ловити метеликів, жаб.

9. Гра «Їжа для птахів»
Дидактичне завдання. Розширити знання дітей про найпоширеніших птахів (лісові, водоплаваючі, домашні), зокрема, чим вони живляться; формувати природоохоронні уявлення; виховувати бажання піклуватися про тварин.
Ігорова дія. Учитель показує картку із зображенням пташки. Дитина має назвати її, сказати, чим вона живиться й де можна відшукати для неї корм.
Унаочнення. Малюнки із зображенням птахів (горобець, синичка, качка, курка…), окремо – із зображенням корму для них.
Перебіг гри
Перший варіант. Учитель показує малюнки із зображенням птаха, діти його називають і обирають малюнок із зображенням корму, який йому потрібен.
Другий варіант. Учитель описує корм, який склювала пташка, розповідає, де його знайти або як заготовити. Діти відшукують малюнок відповідної пташки і виставляють її на «годівниці». Учитель ознайомлює дітей з правилом: під час збирання урожаю плодів, насіння треба пам’ятати, що частину його потрібно залишати для корму птахів.

10. Гра «Хто краще запам’ятав»
Дидактичне завдання. Узагальнити екологічні знання дітей про взаємозв’язки між об’єктами природи, закріпити знання про птахів.
Перебіг гри
Розповідь учителя про користь птахів.
Вірш К. Приходька «Лісова бригада».
У лісі сталася біда –
Гусінь листя об'їда
І на дубі, і на клені
І на ясені зеленім.
Солов'ї, шпаки, синиці
Вмить злетілись, як годиться,
І давай сурмить тривогу:
- Гей, пташки! На допомогу!
Діти мають назвати дерева, що постраждали від шкідників, та птахів, які врятували ці дерева; зробити висновок про користь, яку птахи приносять деревам; встановити причинно-наслідковий зв'язок.

11. Гра «Допоможіть кожному потрапити додому»
І варіант
Дидактичне завдання. Грає двоє дітей чи дві команди. Вони отримують малюнки із зображенням тварин та їхнього житла. За сигналом потрібно правильно розкласти малюнки тварин, а напроти – малюнки їхніх будиночків. Хто перший правильно це зробить, той і переможець.
Обладнання. Два комплекти малюнків, наприклад: барліг – ведмідь; жаба – вода; птах – гніздо; білка – дупло; шпак – шпаківня; миша – нора.
ІІ варіант
Дидактичне завдання. Дитина отримує картинку з краєвидом (ліс, річка, небо) і малюнки із зображенням птахів, риб, комах, звірів.
Завдання. Розмістити їх відповідно до того, хто де живе.

12. Гра «З якої квітки бджілка зібрала мед?»
Дидактичне завдання. Грає довільна кількість дітей. Кожен отримує «бджілку з відерцем», на якому написана літера. За сигналом потрібно правильно посадити бджілку на квітку, з якої вона збере мед, тобто на квітку, назва якої починається з цієї літери.
Назви квітів (наприклад): кульбаба, ромашка, фіалка, пролісок, волошка, мак, барвінок, калина, троянда.

13. Гра «Якими звуками розрізняємо цих тварин?»
Завдання. На дошці виставлено малюнки із зображенням сови, півня, корови, собаки, ворони, вужа, лева, жаби, свині та ін. Учитель називає: каркає, кукурікає, шипить, гавкає, гарчить, реве, мукає, кумкає, ухкає, рохкає.
Відповідно до названого дитина, яка знає, бере малюнок і показує дітям з відтворенням звуку цієї тварини.

14. Гра «Будь уважний»
Мета. Закріплення знань учнів про умови життя рослин.
Завдання. Правильно визначити умови росту даної рослини.
Вік учасників. 6–7 років.
Матеріали для використання. М’яч.
Місце проведення. Подвір’я.
Перебіг гри
Гравці стають у коло. Ведучий у центрі з м’ячем. Він називає рослину й кидає м’яч одному із учасників. Гравець повинен назвати місце, де ця рослина трапляється в природі. Наприклад:
«Сосна!» – «Сосна росте в лісі!» «Волошка!» – «Волошка росте в полі!» «Мати-й-мачуха!» – «Росте на горбках, берегах річок!»
Якщо гравець неправильно назвав місце, де трапляється в природі рослина чи дерево, він виходить з гри. Перемагає той, хто без помилок відповів на всі запитання.
Якщо гра продовжується, переможець може стати ведучим.

15. Гра «Поверни мене додому»
Мета. Закріпити знання учнів про умови життя тварин.
Завдання. Поселити звірів та птахів в умови, що відповідають способу їхнього життя.
Вік учасників. 6–10 років.
Матеріали для використання. Малюнки із зображенням лісу, степу, лугу; вирізані зображення або малюнки звірів.
Місце проведення. Клас, спортзал.
Перебіг гри
На дошці прикріплено картки із зображенням лісу й лугу або степу й лугу, поля й водойми, саду й водойми і т.д. Під картинами довільний набір малюнків із зображенням тварин.
Усіх гравців об’єднують у дві команди. Кожна команда обирає одного «ерудита». За сигналом ведучого «ерудити» з обох команд підходять до картин та вилучають «зайвих» тварин, тобто тих, що не живуть в умовах, зображених на картині. Потім по черзі вони пояснюють, чому саме цю тварину вони вилучили. За кожне правильне пояснення їм зараховують від 3 до 5 балів, залежно від змістовності відповіді. Перемагає та команда, яка дасть найбільше правильних відповідей та набере найбільшу суму балів.
«Ерудити», вилучивши «зайвих» тварин, повертаються до гравців (класу) обличчям і вже більше не мають права вилучати тварин або ставити їх на місце. Якщо «ерудит» дає неправильну відповідь або неправильно відібрав тварин, хтось із членів команди може виправити помилку, дати правильну відповідь, але за кожне доповнення з команди знімають один бал.

Дидактична гра – це засіб пізнання світу, через гру дитина вивчає колір, форму, властивості матеріалів, рослини, тварин. У грі в дітей розвивається вміння спостерігати, розширюється коло інтересів, виявляються смаки та запити. Продумуючи завдання та зміст ігор з правилами, необхідно поступово ускладнювати їх. Не можна проводити дидактичні ігри у вигляді шаблонів, необхідно давати простір дитячій ініціативі та творчості. У житті дитини дидактична гра має таке ж значення, як для дорослого робота, служба. У грі виховуються ті фізичні, психологічні навички, що будуть необхідними для роботи: активність, творчість, уміння переборювати складнощі.
Література
1. Артемова Л. В. Вчися граючись. – К.: Томіріс, 1990. – 170 с.
2. Вербицький В.В . Екологічний вісник. Екологія: школа і позашкілля. К , 2004.
3. Власенко А. Роль гри у навчанні і вихованні молодших школярів // Початкова школа. – 1997. – №6. – С. 40 – 45.
4. Власенко О. Навчальна гра як засіб розвитку дитячих інтересів// Початкова школа. – 2007 №4. – С. 16.1-16.14.
5. Громик Є. Гра – найсерйозніша справа // Початкова школа. – 1999. - №4. – С. 41-43.


(61.9 Kb) ] 01.02.2017, 16:33

Категория: ДО УРОКУ ПРИРОДОЗНАВСТВА | Добавил: IrinaSumy Просмотров: 2320 | Загрузок: 252 | Рейтинг: 0.0/0
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 15
Гостей: 15
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ
yrok, kapelka-0
Україна. Кривий Ріг