Головна » Матеріал для завантаження » НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКТ » ДОСВІД РОБОТИ

З досвіду роботи "Стимулююча роль динамічного читання"
(43.0 Kb) ] 10.10.2015, 17:29

 

                                                                                         Навчіть усіх дітей читати так,

                                                                                  щоб вони вміли читаючи

                                                                                  думати і думаючи читати

                                                                                                           В.О.Сухомлинський

 

Сучасною наукою та практикою встановлено величезне значення початкового періоду у навчанні школярів не тільки для успішного оволодіння ними у майбутньому знаннями основ наук, а й для формування всебічно й гармонійно розвиненої особистості. Життя висуває на перший план педагогічні та психологічні проблеми розвитку людини як особистості, пробудження її творчих можливостей , творчих здібностей.

Перші дні дитини в школі. Маленькі першокласники приходять до нас із сяючими обличчями, на яких водночас відбиваються радість, здивування, тривожне очікування. Всі вони хочуть вчитися. Свою вчительку вони уявляють чарівницею, яка їх швидко всього навчить…

Але проходять тижні, і у дітей, в більшості випадків, починає зникати інтерес до навчання. Бо навчання – це велика праця, яка до того ж не завжди легка. А який саме предмет діти не дуже полюбляють? Читання. Чому? Та тому, що читання – дуже складний процес. Його неможливо визначити одночасно. Адже навчити дітей так, щоб при цьому вони не втратили інтерес до навчання, - одне з найважливіших завдань вчителя.

В.Сухомлинський писав, що “…читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе”.

У своїй роботі я використовую різноманітні види вправ та завдань, шо сприяють розвиткові навичок правильного, виразного, свідомого читання. Вони викликають у дітей великий інтерес до власне процесу читання, адже дані вправи сприймаються, як гра.

Велике значення для відпрацювання правильного читання має постановка дихання. Я впроваджую вправи на постановку правильного дихання вже з 1 класу.

Наприклад:

-Уявіть собі, що вам треба: загасити свічку, здмухнути пір’їнку, надути кульку, спустити м’яч і т.ін.

На постановку дихання та розвиток артикуляції можна запровадити читання груп слів на одному диханні (на видих).

 

 

      Ніж                       честь                                   віз

Ніс                          чисто                                 віл

Нуль                        чудо                                  вість

Нам                        чорний                              вовк

Небо                      чесність                           внук

Діти з цікавістю та радістю сприймають фонетичні загадки:

-Як мукає корова?

-Як співають комарики?

-Як співають пісеньку без слів?

-Як поганяють коня?

Дані вправи на постановку дихання я проводжу на початку кроку в усіх класах початкової школи. А їх різноманітність викликає у дітей інтерес.

Вже в 1 класі у період навчання грамоти для розвитку навичок швидкочитання проводжу вправу на індетифікацію букв. Вправа проводиться у вигляді гри “Впізнай букву”. На картці дається тільки верхня частина букви. Таким чином учні краще запам’ятовують конфігурацію букв і не витрачають часу при читанні складів, слів, речень та їх пізнавання.

При роботі із скоромовкою даю такі завдання:

а) прочитати по складах разом;

б) пошепки, постукуючи олівцем;

в) хором цілими словами;

г) голосно;

д) протяжно (ніби співаєте);

е) у нормальному темпі;

ж) чітко артикулюючи;

з) швидко (блискавкою);

к) модулюючи голос (швидко – повільно).

За бажанням, діти промовляють скоромовку індивідуально.

Не можу обійти увагою чистомовки для фонетичної зарядки.

Ки-ки-ки – всіх вітають малюки.

Си-си-си – щастя, радості, краси.

Ні-ні-ні – там узори чарівні.

Ла-ла-ла – вже кульбаба відцвіла.

Щоб позбутися регресій (перечітування слів при читанні тексту), використовую вже з 1 класу читання з лінійкою.

Спочатку, закриваючи верхній рядок, поступово переходимо на читання, закриваючи вершечки букв, половину букв. Запроваджую також картки-блискавки.

Одну секунду показую слово, а потім діти вгадують слово.

Для кращого розвитку швидкочитання необхідно розвивати пам’ять, пильність, увагу. Це досягається такими вправами.

1.Таблиця Шульте

2.Гра “Знайди пеньок”.

Дуже часто на уроках читання, починаючи з ІІ півріччя 2 класу, застосовую вправи на швидкочитання. Це читання з решіткою.

Роботу з решіткою проводжу на знайомому (домашньому) тексті тривалістю до 5 хвилин. Весь клас текст читає водночасно вголос.

 

1.Вправа “Буксир”.

Учитель читає текст, діти намагаються не відставати, читаючи впівголоса.

2.Вправа “Оченята”.

Діти читають текст вголос швидко хором. Звучить команда “Оченята!”. Діти закривають очі, розслабляються. Через декілька секунд: ”Блискавка!”. Учні відкривають очі і починають швидко читати далі.

3.Повторне читання.

Текст читається в нормальному темпі (2-3 абзаци). Діти стежать. Звучить команда: “Повторити!”. Діти перечитують хором на великій швидкості.

4.Читання-естафета.

Читання “ланцюжком” по рядах, в парах, хором.

У своїй роботі я більше акцентувала увага на такому різновиді читання, як читання вголос. Звичайно, читання вголос має значні переваги. Воно сприяє виробленню навички літературної вимови, формує вміння правильно інтонувати речення. Однак відомо, що людина в житті більше користується читанням мовчки.

Безумовно, я однаковою мірою на уроках працюю над цими двома різновидами читання, бо звичайно, нормальною швидкістю читання вголос слід вважати таку, що відповідає звичайній швидкості усного мовлення людини, а швидкість читання мовчки має бути вищою, ніж читання вголос. Для удосконалення читання мовчки успішно застосовую такі завждання, як пробігання дітьми очима по тексту або його частині, приклавши до вуст палець. Ще одна умова пошуку-переглядання є швидкість. Наприклад даю такі завдання: знайти найдовше слово, найкоротше слово, слово, в якому найбільше голосних, приголосних, і т.д.

Розуміння прочитанного є основною характеристикою читання. Воно залежить від багатьох чинників: розуміння слова. Речення, цілого тексту. Щоб розуміти текст, що читається, треба мати достатній лексичний запас, уміти швидко співвідносити графічну форму слова із звуковою.

Цікавим є питання про перевірку розуміння прочитанного тексту. Можна поставити питання, що стосується окремого слдова, словосполучення, окремого речення. Часто на розуміння прочитаного тексту пропоную тести.

 Використання даних  методів та прийомів сприяло тому, що уроки читання стали цікавими для дітей, вони стали більше читати, у них з’явився інтерес до читання, покращилась техніка читання.

Але без проведення діагностики та контролю за даним процесом не можливо досягти цих результатів. Згідно з вимогами  “Контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи” техніка читання в учнів початкових класів перевіряється один раз на семестр. Саме діагностика і контроль виявляє позитивні та негативні моменти, певні результати, що дає мені змогу планувати корекційну роботу з учнями, використовуючи відповідні форми та методи роботи, що в даній ситуації є оптимальними. Також постійно надаю консультації батькам щодо підвищення темпу читання та розвитку динамічного читання. Наслідком такої роботи є щорічне зростання показників техніки читання. 

        Запроваджуючи всі ці форми роботи, можна вирішити одне з найголовніших завдань, яке стоїть перед учителем початкових класів.


(43.0 Kb) ] 10.10.2015, 17:29 --------------------------

Категория: ДОСВІД РОБОТИ | Добавил: yrok | Теги: ДОСВІД РОБОТИ, Стимулююча, ЧИТАННЯ, динамічного, роль, роботи, досвіду Просмотров: 1757 | Загрузок: 461 | Рейтинг: 5.0/1
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:



Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК
СЕРТИФІКАТИ
КОНТАКТ
Email: kresak@ukr.net
СТАТИСТИКА САЙТУ

Онлайн: 5
Гостей: 5
Читачів: 0


СЬОГОДНІ НАС ВІДВІДАЛИ
dohtoruk
Україна. Кривий Ріг