Головна » Матеріал для завантаження » ВИХОВНА РОБОТА » ВИХОВУЄМО ЛЮДИНУ

Подорож до країни Мудрості
(167.4 Kb) ] 02.07.2017, 08:41

Мета: 

  • Познайомити дітей із словниками, як одним із видів додаткової літератури;
  • Навити користуватися словниками, з бажанням працювати з додатковою літературою;
  • Виховувати поважне ставлення до книги, до рідного слова.

Обладнання: виставка словників (мовних та енциклопедичних).

Хід уроку

  • Сьогодні  на бібліотечному уроці ми здійснимо подорож до незвичайної країни, до країни Мудрості. Ми всі знаємо мешканців цієї країни. І в кінці уроку ви скажете, чому ця країна має таку дивну назву.
  • Погляньте на мешканців цієї країни. Хто її населяє? (Мешканці – словники, довідники, енциклопедії).

 Ви уже стикались у своєму шкільному житті з важкими питаннями: як правильно написати слово, вимовити його, що означає те чи інше слово, як перекласти слово на іншу мову. Які книжки допомогли вам у цьому? (словники)

   Ось сьогодні ми згадаємо які є словники і повторимо як потрібно користуватись ними, побачимо, що ці книги заслуговують поваги. Як ви гадаєте для чого потрібні словники?

   ….. Словники – наші друзі, які допомагають нам правильно писати слова, визначити їх значення, пояснюють походження слів. Словники розширюють наш кругозір, дають нові відомості з різних галузей науки, техніки. Мистецтва і літератури, розвивають культуру, мовлення.

Бібліотекар.

  В перекладі з латині слово «словник» означає «колекція слів». Словники бувають мовні та енциклопедичні. Відомий французький письменник Франц писав : «Словники – всесвіт в алфавітному порядку. Якщо замислитися, словник – це книга усіх книг, з якої здобувають нові знання».

Учень.

   Словники виникли дуже давно. В Україні словники «незрозумілих слів» зявилися ще у часи Київської Русі, в ХІІІ століття. Спочатку слова розміщувалися без особливої послідовності, але 16 століття, згідно алфавіту їх стали називати «азбуковиками».

Бібліотекар.

     Яким словником користуватися?

Це залежить від того, яке завдання необхідно виконати. Якщо вам необхідно визначити значення слова, його вимову, написання, особливості вживання, походження – вам потрібен мовний словник. Якщо ви хочете довідатися про різні природні явища, видатних людей, дізнатися про відкриття, історичні події – звертайтеся до енциклопедичних словників.

  • Давайте поміркуємо, чи добре ми знаємо свою мову. Чи володіємо нею, чи вміємо грамотно висловлюватися?

Сценка :

1 учень.

    Привіт! Ух, здорово! Слиш, ну й кіно я бачила! Понімаєш, спочатку він раптом довідується, а потім….. Ох, ну, словом, здорово! Загалом так би мовити, ну клас! Ніхто, не знає, а він, ну……. Так ти не слухаєш?

2 учень.

А як тебе слухати? Як ти розмовляєш.

1 учень.

А що? Хіба треба по іншому? Українською ж розмовляю?

2 учень.

Так, але ж засміченою різними словами. Вчені називають їх  словами паразитами. А поети закликають нас не засмічувати ними нашу мову, берегти її від слів – покручів, мовних бурнів.

Бібліотекар.

Як парость виноградної лози

Плекайте мову. Пильно й ненастанно –

Політь бурян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

 Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

2 учень.

У рідній мові своїй мусиш вивчити кожне слівце.

Доглядати його, як старий садівник деревце.

1 учень.

А якщо я не знаю, яке слово необхідно  вживати або правильно вжити слово?

2 учень.

Для цього існують словники!

Буває що слово відоме  давно,

А знає не кожен, що воно значить –

І тут у пригоді стає визначник

Скарбів наших мовних – тлумачний словник.

Бібліотекар.

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка і Даля.

Не майте гніву до моїх порад

І не лінуйтесь доглядати свій сад.

2 учень.

Отож, тлумачний словник!

Зрозумів? (показує)

Він містить близько 170 000слів і словосполучень.

Бібліотекар.

Отож, діти, ми сьогодні працюємо з мовними словами. Давайте поглянемо, як побудовані мовні словники. Принцип побудови всіх мовних словників однаковий.

  • З чого починається словник?
  • А чому в словниках обовязково є алфавіт?

2. Робота з тлумачним словником.

а) Попрацюємо з тлумачним словником. Подивимося, що означають слова : глашатай, гном.

   А ви в своїх тлумачних словниках знайдіть, що означає слово тлумачний, ідеальний.

Бібліотекар.

   Про одного з мешканців нашої незвичайної країни ми уже дізналися. Але тут живуть словники різних видів. Це і словники іншомовних слів, правописних, антонімів, синонімів, орфографічні, орфоепічні, фразеологічні, фразеологізмів. (Таблиця «Види словників»).

   Познайомимося ще з одним словником, фразеологізмів. Відгадайте загадки, тексти яких натякають на фразеологізми:

  1. Барвисту сукню скинула,

Умилася сльозами,

Ліси, поля покинула:

Сестра не за горами……(осінь)

  1. Я маленький і пухнастий,

Сірий, чорний та смугастий,

Маю доленьку гірку:

Продають мене в мішку.   (кіт)

  1. Хоч не часто я хворію,

Та стогнати добре вмію,

Коли зла комусь бажають,

Чомусь мене підкладають.  (свиня)

Проведемо конкурс «Прямо чи влучно».

  Учасники нашого заняття – діти дотепні спритні, розумні…. А чи володіють вони акторськими здібностями? Про це ми зараз дізнаємося. На листочках написані фразеологізми. Саме ці словосполучення слів найяскравіше вражають національний характер мови.

  Отже, ви маєте показати без слів записані фразеологізми своїм суперникам, а вони їх мають відгадати й назвати.

  1. Відривати голову.
  2. Скрутитися бубликом.
  3. Німий як риба.
  4. Взяти ноги в руки.
  5. Втерти носа.
  6. Води в рот набрати.

Працюємо зі словником.

  • Я покажу, а ви відгадайте й поясніть зміст за словником фразеологізмів.
  • Від вуха до вуха.
  • Вкоротити язика.
  • Винести сміття з хати.
  • Водити за носа.

Бібліотекар.

  Скажіть, будь ласка, якщо одержите завдання виписати крилаті вирази або пояснити фразеологізми, то до якого словника звернетесь?

  • А якщо підібрати синоніми, антоніми?
  • А якщо правильно написати слово? Або поставити наголос?
  • Діти, до нас звернулися працівники з телебачення. Вони попросили допомогти їм підготувати матеріал передачі «А чи У».
  • Як  вірно сказати: «Хлопчик не має апетиту? Чи апетита»
  • В цьому може допомогти орфографічний словник.

Але це не все….»  учням запропонували прийняти участь у конкурсі на краще читання вірша.

Хто ж з них потрапить до передачі?

Підсумок.

  • Про що ми сьогодні говорили?
  • А чи далеко вони живуть?
  • До них можна подати рукою?
  • То що ж означає назва країни, Мудрості?
  • Коли звернемось до тлумачного словника? Орфографічного?

Але крім  словників в цій країні живуть і інші мешканці.

Проведемо турнір «Що? Де? Як  знайти?»

(Працюємо з серією енциклопедій «Я пізнаю світ»)

  • Звідки можна дізнатися про святкування Нового року в різних країнах світу?
  • Який буде 2014 рік за знаком зодіаку?
  • Де можемо знайти відомості А де знаходиться чудова країна Лапландія, в якій проживає Дід Мороз?

  Про це і про багато іншого ми можемо дізнатися з енциклопедій. Але це вже буде тема нашого наступного заняття.

  Спасибі вам. Бажаю вам успіхів у навчанні і нехай Вам у цьому допомагають мешканці країни Мудрості.

  Вони і я завжди чекають вас у бібліотеці.

До наступної зустрічі.


(167.4 Kb) ] 02.07.2017, 08:41

Категория: ВИХОВУЄМО ЛЮДИНУ | Добавил: yrok | Теги: ВИХОВУЄМО ЛЮДИНУ, Мудрості, до, Країни, подорож Просмотров: 836 | Загрузок: 153 | Рейтинг: 0.0/0
Схожий матеріал:
ТАКОЖ ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО:

Поділитися посиланням на цю сторінку в:

Всего комментариев: 0



avatar
ДОВІДНИК